Odwiedzalność w obiektach handlowych w maju, który był pierwszym miesiącem po czwartym lockdownie, była wyższa o 33% r/r i o 17% niższa w porównaniu do analogicznego okresu 2019 r. przed pandemią), podała Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH).
„Polska Rada Centrów Handlowych przeanalizowała wyniki odwiedzalności centrów handlowych za miesiąc maj porównując je z poprzednimi latami. Wyniki napawają optymizmem. Stopniowo z każdym tygodniem powraca do centrów pełna oferta handlowo-usługowa, co skłania klientów do regularnych odwiedzin i korzystania z niej. Wprowadzone wysokie standardy sanitarne potęgują poczucie bezpieczeństwa w obiektach handlowych, a klienci spragnieni kontaktów i wyjścia z domu wracają do nawyków zakupowych sprzed pandemii” – czytamy w komunikacie.
Sobota była najchętniej wybieranym dniem na zakupy – w ten dzień każdą galerię średnio odwiedziło od 3 do 4 tys. klientów więcej niż w pozostałe dni handlowe tygodnia. Najlepszym pod względem odwiedzalności dniem dla centrów handlowych w całym miesiącu okazał się 8 maja. Była to pierwsza handlowa sobota po 6-tygodniowym lockdownie.
Jak wskazano, od kilku miesięcy centra handlowe odwiedzane są raczej w pojedynkę niż całymi rodzinami. Zakupy są bardziej celowe, a paragon wyższy. Już w lutym tego roku obserwowano obroty wyższe niż przed pandemią, mimo odwiedzalności wynoszącej 79% poziomu z 2019 roku.
„Pełne otwarcie centrów handlowych było długo oczekiwane przez miliony osób: konsumentów, właścicieli i zarządców obiektów oraz najemców. Wyniki odwiedzalności w maju potwierdzają prognozy, że powrót do wyników sprzed pandemii powinien nastąpić szybko. Klienci, których coraz większa grupa jest już zaszczepiona, wyszli z domów, aby uzupełnić garderobę na lato oraz nadchodzące wakacje. Chętnie też korzystają z oferty kawiarni i restauracji, które działają w trybie na miejscu” – powiedział dyrektor zarządzający PRCH Krzysztof Poznański, cytowany w komunikacie.
PRCH wskazuje, że trend obserwowany od początku pandemii wciąż się utrzymuje – najwyższą odwiedzalność, czyli najbardziej zbliżoną do tej sprzed pandemii odnotowują galerie handlowe o średniej wielkości tj. 20-39,9 tys. m2 GLA.
„W maju br. średnia odwiedzalność tych obiektów sięgnęła 93% rezultatów z 2019 roku. Niższe poziomy odwiedzalności w maju notowały obiekty handlowe o powierzchni przekraczającej 60 tys. m2 GLA, ale wraz z uruchamianiem branży rozrywkowej i gastronomicznej, która stanowi znaczącą część ich oferty, odwiedzalność w tych centrach rośnie. W tygodniu od 31 maja do 6 czerwca ich średnia odwiedzalność w dni handlowe wyniosła już 87% rezultatów sprzed pandemii” – czytamy dalej.
Analiza danych w ujęciu regionalnym wskazuje na najwyższą odwiedzalność w regionie centralnym (88% wyników z 2019 roku). Najniższą zaś w maju odnotowały galerie z północno-zachodniej części kraju.
Dane PRCH nt. odwiedzalności centrów handlowych pochodzą z systemów zliczania klientów za pomocą kamer 3D, które podają liczbę klientów z dokładnością do 98%.
Źródło: ISBnews