Agora szacuje, że rynek reklamy w Polsce wzrośnie o 8-11% r/r w 2021 r., podała spółka. Jedynym segmentem, w którym wartość wydatków na reklamę skurczy się w całym 2021 r., będzie prasa tradycyjna.
„Drugi kwartał 2021 r., oprócz ponownego otwarcia obiektów kultury, przyniósł też wyraźne sygnały odbudowy wartości rynku reklamy w Polsce. Według szacunków spółki w pierwszej połowie 2021 r. reklamodawcy wydali na promocję swoich towarów i usług więcej niż w pierwszym półroczu 2019 r. W kolejnych kwartałach 2021 r. istotnie wyższe niż w 2019 r. będą wydatki na reklamę w internecie. Wartość wydatków na reklamę w radiu i w telewizji będzie w zasadzie na tym samym poziomie co w 2019 r. Natomiast, reklama zewnętrzna oraz kino, czyli sektory najmocniej dotknięte negatywnymi skutkami pandemii będą w opinii Spółki, potrzebowały więcej czasu na odbudowę swojej wartości” – czytamy w sprawozdaniu zarządu.
W rezultacie w 2021 r., według szacunków spółki, reklamodawcy zwiększą wydatki na promocję swoich towarów i usług o około 8-11% w porównaniu z 2020 r. To rezultat tego, że odbudowa wartości rynku reklamy rozpoczęła się już w pierwszym kwartale 2021 r., a w drugim nabrała istotnego przyspieszenia dzięki odmrożeniu kolejnych branż gospodarki.
W opinii spółki, jedynym segmentem rynku, w którym wartość wydatków na reklamę skurczy się w całym 2021 r., będzie prasa wydawana w formie tradycyjnej. Ten spadek może wynieść 9-12% w porównaniu do 2020 r. W kinach ze względu na dłuższe niż oczekiwane zamknięcie obiektów kultury dynamika wzrostu będzie niższa niż spółka oczekiwała i wyniesie 6-9%. Agora, na podstawie dostępnych danych rynkowych, zdecydowała się pozostawić na niezmienionym poziomie (5-8%) szacunki wzrostu wartości wydatków na reklamę w telewizji. Dynamiczny wzrost wartości wydatków nastąpi w segmencie reklamy zewnętrznej – może on sięgnąć 15-18%. W internecie wydatki na reklamę wzrosną o 9-12%, a w radiu o 8-11%, wymieniono.
Agora jest m.in. większościowym właścicielem sieci kin Helios, spółki Next Film, zajmującej się produkcją i dystrybucją filmową oraz AMS działającej na rynku reklamy zewnętrznej, a także wydawcą „Gazety Wyborczej” i czasopism oraz portali i serwisów internetowych. Grupa jest ponadto właścicielem trzech lokalnych radiostacji muzycznych i większościowym współwłaścicielem ponadregionalnego radia Tok FM. Działa na rynku książek, wydawnictw muzycznych i filmowych oraz gastronomicznym.
Źródło: ISBnews