Bank Pocztowy wypracował 5,5 mln zł zysku netto w I poł. 2021 roku, co oznacza spadek o 41,2% w skali roku. Bank koncentruje się obecnie na poprawie rentowności, wzbogacaniu oferty i uruchamianiu cyfrowych projektów, które mają zwiększyć jego konkurencyjność na rynku.
Wynik finansowy banku w I półroczu br. determinowany był przede wszystkim przez silny spadek wyniku z tytułu odsetek, który w 2021 r. wyniósł 97,8 mln zł i był niższy o 24,9 mln zł (tj. o 20,3%) niż w I połowie 2020 r. To efekt obniżek stóp procentowych w ciągu 2020 r., co przełożyło się na spadek przychodów odsetkowych, które wyniosły 102,7 mln zł, czyli o 39,5 mln zł, tj. o 27,8% mniej rok do roku. Obniżka oprocentowania depozytów wpłynęła natomiast na spadek kosztów odsetkowych, które wyniosły 4,9 mln zł, czyli były o 14,6 mln zł tj. o 74,7% niższe niż w I połowie 2020 r., wyjaśniono.
„W sytuacji niepewności ekonomicznej i społecznej spowodowanej pandemią COVID-19 oraz w świetle niższych wyników w minionych okresach, wynik za pierwszą połowę 2021 roku należy uznać za dobry, szczególnie, że jest on dużo lepszy niż zakładaliśmy wcześniej. Mamy jednak świadomość, że istotny wpływ na lepszy niż oczekiwany za ten okres wynik to w dużej mierze efekt mniejszych niż zakładaliśmy odpisów w związku z lepszą jakością portfela kredytowego” – powiedział wiceprezes pełniący obowiązku prezesa Banku Pocztowego Jakub Słupiński, cytowany w komunikacie.
Odpisy na straty kredytowe wyniosły 24 mln zł w I poł. br. i były niższe o 11,3 mln zł w skali roku. „To efekt nie tylko wysokiej bazy roku poprzedniego, gdzie z uwagi na ogólnie pogarszającą się sytuację gospodarczą w związku z tzw. lockdownem zostały utworzone wysokie odpisy z tytułu kredytów gotówkowych, lecz także dobrej jakości portfela kredytowego, który okazał się dużo bardziej niż zakładano odporny na efekty pandemii COVID-19” – zaznaczono.
Koszty działania były niższe o 8,4% r/r i wyniosły 107,3 mln zł w I poł. br. Bank obniżył koszty świadczeń pracowniczych o blisko 2 mln zł oraz rzeczowe wraz amortyzacją o 7,4 mln zł.
Suma bilansowa wyniosła 9 232,3 mln zł na koniec czerwca i wzrosła od początku roku o 0,7%.
Należności kredytowe klientów detalicznych wyniosły łącznie 4 277 mln zł na koniec czerwca i były o 6% niższe r/r, zaś w przypadku klientów instytucjonalnych, mikroprzedsiębiorstw i klientów Agro wyniosły łącznie 892 mln zł (spadek o 3% r/r).
Wartość sprzedaży kredytów konsumpcyjnych wzrosła w I poł. 2021 r. o 4,4% r/r, jednocześnie bank zanotował niewielkie spadki należności kredytowych, do poziomu 5 169 mln zł.
Bank podał, że łączne saldo depozytów detalicznych wzrosło o 543 mln zł (niemal 9%) w skali roku, głównie dzięki rosnącemu saldu na ROR-ach. Wartość środków ulokowanych na kontach i lokatach klientów instytucjonalnych, mikroprzedsiębiorstwa i klientów Agro wzrosła od początku roku o 10,3% do 1 975 mln zł.
W związku ze stratą bilansową za 2020 rok oraz prognozą straty w 2021 roku, w I kw. br. zarząd Banku Pocztowego podjął decyzję o uruchomieniu Planu naprawy.
„Zainicjowano szereg działań mających na celu poprawę rentowności, jakości aktywów oraz adekwatności kapitałowej i płynności. Wprowadzono m.in. zmiany w polityce cenowej w obszarze detalicznym oraz te, mające na celu wzrost marż dla kredytów instytucjonalnych. Dążąc do poprawy rentowności portfela kredytowego ograniczono sprzedaż kredytów hipotecznych. Skoncentrowano się również na optymalizacji kosztów działania poprzez obniżkę kosztów dystrybucji produktów w efekcie negocjacji umów z głównym dystrybutorem oraz konwersję sprzedaży do kanałów zdalnych. Ograniczono koszty marketingu, koszty informatyczne, wydatki projektowe czy koszty osobowe poprzez zmniejszenie zatrudnienia i przejście na hybrydowy system pracy” – czytamy także.
Bank realizował niemal 30 projektów inwestycyjnych w I poł. br. – m.in. wdrożenie płatności mobilnych BLIK, usprawnienie procesów operacyjnych banku i zwiększanie efektywności kosztowej poprzez robotyzację wybranych czynności.
„Najważniejszym projektem realizowanym w I połowie br. była rozpoczęta na początku 2021 migracja klientów EnveloBanku i Banku Pocztowego do jednej bankowości elektronicznej opartej o bardziej rozpoznawalną markę Banku Pocztowego oraz ujednolicenie oferty produktowej. […] Migracja klientów zostanie zakończona w IV kwartale 2021 r.” – czytamy także.
Wskaźnika zwrotu z kapitału ROE netto wyniósł 1,8% i był o 1,2 pkt proc. niższy niż w analogicznym okresie 2020 r.
Współczynniki kapitałowy Tier 1 wyniósł 14,5%, a TCR 17,1% na koniec czerwca br.
Bank Pocztowy świadczy usługi finansowe w urzędach pocztowych i własnych oddziałach w całym kraju. Powstał w 1990 roku w Bydgoszczy.
Źródło: ISBnews