Krajowi przewoźnicy zarejestrowali łącznie 71 nowych autobusów w październiku 2021 r., co oznacza spadek o 51,7% r/r, wynika ze wstępnej analizy Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), przygotowanej na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów.
„W październiku 2021 r. w naszym kraju zarejestrowano 71 fabrycznie nowych autobusów, czyli aż o 76 szt. mniej niż przed rokiem (-51,7% r/r) i o 154 szt. mniej niż w analogicznym miesiącu 2019 r. (-68,4% r/r). Dwucyfrowy spadek obserwowany na powrót już przed miesiącem (-10%), teraz drastycznie pogłębił się. Ostatni miesiąc był drugim z rzędu ze spadkiem rok do roku i piątym w br. Wcześniej od kwietnia do czerwca i w sierpniu odnotowaliśmy wysoką dynamikę wzrostu. Przypomnijmy jednak, że baza odniesienia przed rokiem była w poszczególnych miesiącach przeważnie wyjątkowo niska, co potwierdzają rezultaty sprzed dwóch lat” – czytamy w komunikacie.
W szczegółach bardzo słabe październikowe dane wyglądały następująco: 30 szt. MINI-busów (-29 szt./ -49,2% r/r); 35 szt. autobusów miejskich (-42 szt./ -54,5% r/r); 6 szt. autobusów międzymiastowych (+6 szt. wobec 0 przed rokiem); zero autobusów turystycznych (-11 szt.).
W ciągu 10 miesięcy 2021 r. na polskie drogi wyjechały łącznie 1 133 fabrycznie nowe autobusy, czyli o 4,3% r/r mniej niż przed rokiem.
„Październik skasował całą wypracowaną nadwyżkę i teraz zmierzamy do niższego wyniku niż w całym 2020 r. Pamiętajmy, że ubiegły rok zamknęliśmy 40-proc. stratą, co oznacza, że cały czas porównujemy się z kryzysowym okresem na naszym rynku. Dlatego tak słabe jesienne wyniki mocno martwią i pokazują, że powrót do normalności zabierze nam sporo czasu” – czytamy także.
Źródło: ISBnews