Tylko 1,9% Polaków nie ma komórki – tak wynika z danych GUS. Diametralnie zmieniło się to przez ostatnich kilkanaście lat. Coraz więcej mamy też pralek, zmywarek czy samochodów. Co ciekawe coraz rzadziej na wyposażeniu gospodarstw jest telewizor.
Obecnie 98,1% polskich gospodarstw domowych posiada telefon komórkowy. Oznacza to, że w prawie każdym gospodarstwie domowym w Polsce znajdziemy ten sprzęt albo i kilka jego sztuk. Nie jest to może nic szokującego, jeżeli spojrzymy na własne otoczenie, jednak jeszcze kilkanaście lat temu sytuacja była zupełnie inna. Co najmniej jedna „komórka” była obecna w mniej niż połowie domów – wynika z danych GUS.
Prawie wszyscy mają pralkę, komputer i mikrofalę
Jeszcze bardziej zaskakujące jest to, że więcej rodaków ma telefon komórkowy niż pralkę. Tej nie ma prawie jedno polskie gospodarstwo domowe na 20. W pierwszej 5 najpopularniejszego wyposażenia znajdziemy też laptopy, samochody czy kuchenki mikrofalowe. Dane GUS zdają się świadczyć o tym, że Polacy chętnie kupują sprzęty, które umilają im wolne chwile lub pozwalają oszczędzać czas.
Ten drugi argument tłumaczy na przykład dlaczego chętnie kupujemy urządzenia pomagające utrzymać porządek w mieszkaniu. Przykładowo pralkę automatyczną posiada obecnie 95,1% gospodarstw domowych w Polsce. To o prawie 20 pkt. proc więcej niż na początku XXI wieku. Zdecydowanie mniej czasu spędzamy też przy tradycyjnej kuchence. Z podgrzewania jedzenia w kuchence mikrofalowej korzysta obecnie 64,6% domów. To prawie trzy razy wyższy odsetek niż w 2003 roku. Polacy odchodzą też od tradycyjnej formy zmywania naczyń. W tym przypadku mamy do czynienia z największą dynamiką. Podczas gdy w 2003 roku zmywarka znajdowała się w zaledwie jednym domu na 32, to dziś prawie co drugi Polak zleca zmywanie maszynie. Nie bez znaczenia jest też fakt, że zmywarka w odróżnieniu od tradycyjnego zmywania potrafi zużywać mniej wody. To często oznacza wyraźnie niższe rachunki.
Umilamy sobie czas wolny w domu
Na co przeznaczamy zatem pozyskany czas wolny? Można przypuszczać, że jego część wykorzystujemy na rozrywkę przed telefonem czy komputerem. Ten drugi jest obecny w 76,6% gospodarstw. W porównaniu do 2003 roku oznacza to prawie 3-krotny wzrost. Wynikać to może przede wszystkim z rozwoju technologicznego i chęci korzystania chociażby z dostępu do mediów społecznościowych. Sprzęty te mogą służyć ponadto do oglądania telewizji, seriali czy filmów. Nie można też zapomnieć o tym, że epidemia mogła mieć wpływ na to w jakie sprzęty zainwestowaliśmy.
Co ciekawe, dane GUS sugerują, że tylko trochę częściej niż laptopy Polacy mają własne „cztery kółka”. W tym wypadku też doszło do poważnej zmiany. W 2020 roku ponad 7 rodzin na 10 było zmotoryzowanych. W roku 2003 auto posiadało niewiele ponad 4 rodziny na 10. Tak więc częściej pod naszym domem stoi samochód niż w kuchni kuchenka mikrofalowa czy zmywarka.
Urządzenia coraz bardziej popularne
Urządzenie | Gospodarstwa domowe wyposażone w dane urządzenie w latach (udział w %) | ||||||
2003 | 2006 | 2009 | 2012 | 2015 | 2018 | 2020 | |
Komórka | 44,4 | 73,1 | 86,5 | 92,0 | 95,2 | 96,7 | 98,1 |
Pralka | 75,7 | 82,8 | 89,0 | 92,3 | 95,5 | 95,1 | 95,1 |
Laptop | 26,7 | 43,7 | 60,8 | 68,3 | 74,2 | 74,1 | 76,6 |
Samochód | 44,7 | 49,5 | 57,4 | 60,1 | 62,8 | 66,2 | 71,4 |
Mikrofalówka | 24,9 | 38,0 | 50,1 | 54,3 | 58,9 | 62,7 | 64,6 |
Zmywarka | 3,1 | 6,2 | 12,3 | 19,5 | 27,2 | 36,4 | 45,7 |
Opracowanie HRE Investments na podstawie danych GUS |
To, że coraz częściej mamy urządzenia mobilne (laptopy czy komórki) powoduje, że rzadziej kupujemy telewizory, zestawy kina domowego czy odtwarzacze DVD. W sumie trudno się dziwić – dostępność Internetu i możliwość oglądania online mogą skłaniać niektórych do rezygnacji z tych bardziej tradycyjnych sprzętów. I tak, jeżeli przyjrzymy się danym dotyczących odbiorników telewizyjnych zauważymy, że szczyt ich popularności przypadał na rok 2012. Wtedy to był on w posiadaniu niemal 70% gospodarstw. Nie bez znaczenia było pewnie to, że w 2012 roku w Polsce i na Ukrainie odbywały się rozgrywki EURO. Od tego roku notowany jest sukcesywny spadek popularności telewizorów. W 2020 roku urządzenie do odbioru telewizji posiadało 62,5% polskich gospodarstw.
Jeszcze większy spadek popularności dotyczy odtwarzaczy DVD, co najpewniej jest wynikiem wzrostu popularności serwisów streamingowych. W 2010 roku odtwarzacz DVD miała więcej niż połowa rodaków. W zaledwie trzy lata odsetek ten spadł do 31,4%. Podobne, choć nie tak drastyczne zmiany dotyczą zestawów kina domowego, które były obecne w 17,1% domów (2010 rok), a teraz ma je 10,7% rodaków.
Urządzenia których popularność spada
Urządzenie | Gospodarstwa domowe wyposażone w dane urządzenie w latach (udział w %) | ||||||
2003 | 2006 | 2009 | 2012 | 2015 | 2018 | 2020 | |
Odbiornik TV | – | 48,9 | 60,3 | 69,4 | 66,5 | 62,0 | 62,5 |
Kino domowe | – | – | – | 14,6 | 13,0 | 12,2 | 10,7 |
Odtwarzacz DVD | – | 31,4 | 51,7 | 48,1 | 37,7 | – | – |
Drukarka | – | 29,5 | 40,1 | 37,2 | 34,9 | 34,5 | 38,4 |
Źródło: HRE Investments / Oskar Sękowski