Zaawansowanie Krajowego Programu Kolejowego (KPK) w ujęciu wartości inwestycji zakończonych i będących w trakcie realizacji łącznie wynosi 92,8%, podały PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK).
„Realizowany jest największy w historii program inwestycyjny – Krajowy Program Kolejowy o wartości prawie 77 mld zł. Łączna wartość inwestycji zakończonych oraz w trakcie realizacji to 71,2 mld zł, co stanowi 92,8% całego KPK. Zakończono inwestycje o wartości 20,4 mld zł. W realizacji, na różnych poziomach zaawansowania, są inwestycje o wartości 50,8 mld zł. Inwestycje te są realizowane średnio w ciągu 2-3 lat, oznacza to, że wykonawcy mają zapewniony front robót do połowy 2023 r. Na etapie przetargów są obecnie inwestycje o wartości 2,5 mld zł” – czytamy w komunikacie.
„Na podobnym etapie poprzedniej perspektywy zrealizowano wydatki na poziomie 13,7 mld zł, obecnie inwestycje za ok. 45 mld zł służą podróżnym i już usprawniły przewóz towarów na ponad 5 500 km nowych torów” – dodano.
Efekty programu to m.in. modernizacja i odbudowa ok. 370 przystanków oraz budowa ponad 50 nowych. Na styku z komunikacją drogową oddano ponad 500 nowych bezkolizyjnych skrzyżowań i przebudowanych wiaduktów oraz ponad 2 000 zmodernizowanych i wyposażonych w nowe urządzenia przejazdów kolejowo drogowych. Skrócił się czas podróży w regionach i dzięki temu także na trasach dalekobieżnych, szczególnie widać to na połączeniach: Katowice – Kraków, Wrocław – Poznań, Warszawa – Gdańsk, Wrocław – Gdynia, Poznań – Piła, Olsztyn – Szczytno – Ełk, wymieniono.
„Kolej wróciła po latach na niewykorzystywane trasy i zwiększa dostępność komunikacyjną dzięki inwestycjom m.in. na liniach: Legnica – Rudna Gwizdanów, Lublin – Łuków, Mielec- Dębica” – czytamy także.
Projekty dedykowane szczególnie dla rozwoju transportu towarowego już są zakończone i wykorzystywane, podkreślił zarządca infrastruktury kolejowej. To m.in. przebudowane linie w województwie śląskim – Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Stare Koźle, Chybie – Żory – Rybnik – Nędza/Turze, Częstochowa – Chorzew Siemkowice, zmodernizowane i zelektryfikowane linie Stalowa Wola Rozwadów – Lublin i Węgliniec – Zgorzelec. Wymagały one m.in. przebudowy urządzeń sterowania, mostów i wiaduktów oraz obiektów inżynieryjnych.
Dotychczas środki unijne zostały wykorzystane m.in. na budowę i modernizacje blisko 600 mostów np. na międzynarodowej trasie Rail Baltica na Bugu, nad Wisłą w Krakowie na trasie E 30, czy na Sanie na trasie Lublin – Stalowa Wola, podało także PKP PLK.
„Jesteśmy przygotowani do ogłoszenia nowych przetargów w przypadku zatwierdzenia planów finansowych w ramach KPO i nowej perspektywy. Mamy gotowe dokumentacje dla planowanych inwestycji. W 2022 roku planujemy wszcząć postępowania na kwotę szacunkową około 11-12 mld zł. Dodatkowo w 2022 r. w ramach KPK planujemy nakłady na poziomie ponad 14 mld zł” – zapowiedział prezes Ireneusz Merchel.
Źródło: ISBnews