Obroty w handlu tradycyjnym w Polsce wzrosły w listopadzie o 5,2% w skali roku, wynika z cyklicznych danych M/platform. W tym czasie Polacy odwiedzali placówki tradycyjne nieco częściej niż rok temu, liczba produktów w koszyku pozostała na tym samym poziomie, a wartość zakupów wzrosła średnio o 4%. Tym samym w sklepie spożywczym cena za zakupy była wyższa średnio o 88 groszy.
W listopadzie 2021, względem analogicznego okresu sprzed roku, wzrostami sprzedaży charakteryzowała się grupa alkoholi mocnych typu whisky, rum, gin czy likiery, które odnotowały najwyższy wzrost wśród analizowanych grup produktowych (+4,4%). Wśród kluczowych dla handlu tradycyjnego kategorii wzrost odnotowały także nabiał (+3,7%) oraz napoje bezalkoholowe (+2,5%). Spadki natomiast towarzyszyły największym pod względem obrotów kategoriom wyrobów tytoniowych (-4%), piwa (-6,9%) czy wódki (-4,4%), podano.
„W przypadku każdej z największych kategorii obserwowaliśmy w listopadzie rzadsze pojawianie się ich na paragonach zakupowych niż przed rokiem – spadki sięgały odpowiednio 6% dla wyrobów tytoniowych, 8% dla piwa i aż 21% dla wódki. Jednocześnie odnotowaliśmy wzrost cen szczególnie wyraźny w przypadku wódki (+20%) czy innych alkoholi mocnych (+16%). Najwyższy wzrost cen zaobserwowaliśmy dla grupy oleje i oliwy, gdzie podwyżki sięgnęły aż 39% r/r” – powiedziała dyrektor ds. analiz rynkowych M/platform Ewa Rybołowicz, cytowana w komunikacie.
M/platform to cyfrowa platforma usług, która wspiera tradycyjne punkty handlowe. Zrzesza ponad 12 000 sklepów handlu tradycyjnego na terenie całego kraju.
Źródło: ISBnews