Największy odsetek badanych – 39% – zamierza w tym roku wydać na prezenty świąteczne od 201 zł do 500 zł, blisko co czwarta osoba chce przeznaczyć na ten cel kwotę z przedziału 501-1000 zł, a ponad 1 000 zł wyda blisko jedna na 10 osób, wynika z badania SW Research dla Allegro.
Badanie zwyczajów zakupowych Polaków na Święta Bożego Narodzenia przeprowadzone na zlecenie Allegro przez SW Research pokazało, że blisko 6 na 10 Polaków kupuje prezenty świąteczne przed rozpoczęciem grudnia, a 27% na początku tego miesiąca. Jako powód badani wskazują chęć uniknięcia stresu związanego z poszukiwaniem prezentów na ostatnią chwilę (46%), szukanie inspiracji na ciekawsze prezenty (40%) lub trafianie na wyjątkowe promocje pozwalające zakupić produkt o lepszym stosunku jakości do ceny (38%).
Blisko 3 na 10 badanych stara się zaskoczyć swoich bliskich i nie pyta ich, co chcą dostać pod choinkę. Większość jednak, bo aż połowa dorosłych Polaków, otwarcie rozmawia o życzeniach prezentowych i chce mieć pewność, że druga osoba będzie zadowolona. Takie rozwiązanie widać przynosi zamierzony skutek, bowiem 3 na 4 badanych nigdy nie zwróciło do sklepu nietrafionego prezentu świątecznego. W Polsce zachowała się także tradycja pisania listów do świętego Mikołaja, którą praktykuje 16% badanych. Co 10. osoba wykorzystuje inne formy komunikacji, takie jak przesyłanie linków internetowych czy dzielenie się wskazówkami za pomocą mediów społecznościowych, e-maili lub SMS-ów, podano.
60% badanych przyznało, że dostaje prezenty od Świętego Mikołaja – o pozostałych pamiętają kolejno: Gwiazdor (10%), Dzieciątko (7%), Gwiazdka (6%) i Aniołek (4%). Co ciekawe,12% Polaków wręcza podarunki bliskim w swoim imieniu. Dziewięciu na 10 Polaków rozpakowuje prezenty po kolacji wigilijnej. Prawie połowa badanych wyjmuje prezenty bezpośrednio spod choinki, a 3 na 10 Polaków wręcza je osobiście.. Zaledwie 15% przyznaje, że u nich podarki rozdaje sam Święty Mikołaj, wskazano także.
Jak pokazało badanie SW Research co czwarty Polak ma problem z wyborem prezentu dla drugiej połówki. Trudności pojawiają się także z zakupami świątecznymi dla dzieci (24%) i rodziców (23%).
Badanie zostało przeprowadzone przez agencję badawczą SW Research metodą wywiadów on-line (CAWI) na reprezentatywnej ogólnopolskiej grupie 1000 osób, w dniach 15-18 listopada 2023 roku.
Źródło: ISBnews