Prawie 31% respondentów uważa, że dzięki Black Friday ceny są niższe we wszystkich sklepach, a 45% – że ceny są niższe w niektórych sklepach, w innych na tym samym poziomie, wynika z badania przeprowadzonego przez Allegro i SW Research. Jednocześnie 49,9% ankietowanych wskazało Allegro jako miejsce, w którym planuje szukać najlepszych cen. Większość z nich oczekuje rabatu od 50% do 70%. Dodatkowo 41% ankietowanych planuje wykorzystać zbliżający się festiwal zakupów jako okazję do kupienia świątecznych prezentów dla swoich bliskich.
„Badanie Allegro wykazało również kilka różnic związanych z płcią respondentów. Kobiety spodziewają się najlepszych obniżek z okazji Black Friday w kategoriach produktowych obejmujących modę – ubrania / obuwie / akcesoria (56%), przy czym segment ten wskazuje znacznie niższy odsetek mężczyzn. Zamiast tego panowie najbardziej liczą na atrakcyjne oferty na sprzęty AGD / RTV (46%) oraz elektronikę (42%)” – czytamy w komunikacie.
Oczekiwania te mogą być bezpośrednio powiązane z planowanymi wydatkami. Respondenci, którzy chcą robić zakupy podczas Black Week, zamierzają przeznaczyć na ten cel średnio 1 266 zł. Jeśli jednak spojrzy się na kwoty z uwzględnieniem płci ankietowanych, badanie pokazuje, że mężczyźni planują wydać więcej (średnio 1 435 zł) niż kobiety (średnio 1 121 zł), podano w materiale.
Najniższą średnią sumę na zakupy w Black Friday planują wydać najmłodsi – do 24. roku życia (952 zł). Z kolei największe wydatki, średnio 1 389 zł, planują osoby w wieku 35-49, wskazano również.
„Badanie wykazało również, że 2019 był rokiem przełomowym dla zjawiska Black Friday w Polsce. Bez względu na to, czy pod uwagę brana jest płeć, wiek czy miejsce zamieszkania – w zeszłym roku zaobserwować można było duży wzrost liczby osób, które wzięły udział w listopadowych festiwalach zakupowych w stosunku do lat poprzednich. Kilka lat temu z ofert związanych z Black Friday korzystała nieco ponad jedna czwarta badanych ze wsi oraz największych miast. W zeszłym roku udział w akcji brała już ponad połowa mieszkańców tych obszarów, co może świadczyć o coraz większej dostępności tego typu akcji w całej Polsce, niezależnie od miejsca zamieszkania. Czym było to spowodowane? Dynamicznym rozwojem e-commerce i nowoczesnych rozwiązań logistycznych, takich jak np. sieć paczkomatów” – czytamy dalej.
Trend zostanie utrzymany w tym roku – największe zainteresowanie ofertami z okazji Czarnego Piątku wykazują osoby mieszkające w największych aglomeracjach (powyżej 500 tys. mieszkańców) oraz na wsiach lub w małych miastach (do 20 tys. mieszkańców), gdzie odsetek osób deklarujących udział w tegorocznym Black Friday to ponad 50%. Właśnie dlatego bezpłatna dostawa, poza wysokością rabatu, jest najsilniejszym argumentem za dokonaniem zakupu (dla prawie 55% ankietowanych). Kolejne miejsce zajęły rozszerzona gwarancja lub dodatkowe opcje naprawy (16%), podkreślono.
„40% respondentów w naszym badaniu przyznało, że w przeszłości nie udało im się kupić wszystkiego z zaplanowanej listy zakupów podczas Black Friday. Jako główny powód wskazali zbyt szybką sprzedaż oferty (38%). Bardzo poważnie potraktowaliśmy te wyniki i już od wielu tygodni pracujemy z naszymi partnerami, aby zapewnić jak największą liczbę pożądanych produktów. Pierwsze tzw. golden deals ogłosimy na około tydzień przed rozpoczęciem festiwalu, więc każdy będzie mógł przygotować swoją własną, dobrze przemyślaną listę zakupów” – skomentował członek zarządu i chief commercial officer w Allegro Damian Zapłata, cytowany w materiale.
Badanie zostało zlecone przez Allegro i przeprowadzone przez agencję SW Research. Dane opierają się na odpowiedziach 1 021 badanych Polaków w wieku powyżej 16 lat, dopasowanych do populacji Polski pod względem wieku, płci i położenia geograficznego. Zbieranie danych odbywało się od 4 do 5 listopada 2020 r. poprzez e-ankiety za pośrednictwem paneli SW Research.
Źródło: ISBnews