Podczas zakupów w sieci 44% Polaków porównuje ceny w różnych środowiskach zakupowych tej samej marki, żeby znaleźć atrakcyjne promocje, wynika z „Customer Journey 2023. Poszukiwanie i zakup produktów online” przygotowanego przez Minds&Roses przy współpracy z Allegro.
„Polacy kupujący online coraz rozważniej podchodzą do zakupów – już co trzecia osoba podczas zakupów w internecie poszukuje równowagi między odpowiednią jakością a atrakcyjną ceną, porównuje oferty w różnych miejscach i jest w stanie świadomie wybrać moment zakupu produktu. Między innymi takie działania wpisują się w koncepcję smart shoppingu i pokazują dojrzałość konsumentów. Są również odpowiedzią na postępującą inflację” – czytamy w komunikacie.
Jak wynika z raportu, Polacy podczas zakupów online przede wszystkim szukają dobrego produktu w atrakcyjnej cenie (84%) i sprawdzają aktualne promocje (70%). 64% kupujących przyznaje również, że zdarzyło im się podjąć błyskawiczną decyzję o zakupie pod wpływem promocji, a 60% jest w stanie poczekać na zakup do chwili, gdy produkt będzie kosztował mniej.
44% ankietowanych przyznaje, że porównuje ceny w różnych środowiskach zakupowych tej samej marki, żeby znaleźć atrakcyjne promocje, 64% podczas zakupów stacjonarnych sprawdza też ceny produktów online.
Decydując się na zakupy online, Polacy pierwsze kroki najczęściej kierują na platformy handlowe (marketplace) – robi tak 38% badanych. W pierwszej kolejności stawiamy na Allegro (lider wśród platform sprzedażowych), odwiedzamy też Google, porównywarki cenowe, sklepy internetowe marek, a także multibrandowe sklepy online. Traktują je nie tylko jako miejsca zakupowe, ale też dostarczające kluczowych informacji niezbędnych podczas dokonywania wyboru ostatecznego produktu, wskazano także.
„Zakupy online mają dla kupujących (nie tylko tych w duchu smart) szereg zalet. Polacy na pierwszym miejscu wymienili możliwość zapoznania się z opiniami innych użytkowników produktu – 73%. Niezwykle istotne są dla nas również dobre opisy towarów (72%), atrakcyjniejsze niż stacjonarnie ceny (70%) oraz większa możliwość porównywania produktów (70%). W przeciwieństwie do zakupów stacjonarnych, w zakupach online dostrzegamy również przewagę w zakresie większej liczby metod płatności (66%), dostępności sklepów dla osób ze specjalnymi potrzebami oraz większego niż stacjonarnie asortymentu” – czytamy dalej w komunikacie.
Raport „Customer Journey 2023. Poszukiwanie i zakup produktów online” został przygotowany przy współpracy z Allegro. Badanie zostało zrealizowane w kwietniu 2023 roku metodą wywiadów online realizowanych na panelu badawczym. Zrealizowano 4000 wywiadów. Respondentami były osoby, które w ciągu 3 miesięcy poprzedzających badanie dokonały zakupu w jednej z 12 kategorii bądź planują taki zakup i w czasie ścieżki zakupowej korzystały z internetu.
Źródło: ISBnews