Portfele mobilne to dla 45% polskich respondentów jedna z ulubionych metod płatniczych w sklepach stacjonarnych; 6 na 10 ankietowanych regularnie korzysta z aplikacji mobilnych, za pomocą których wyszukuje i kupuje produkty online, wynika z badania Mastercard. Polacy pozytywnie postrzegają stokenizowane płatności, określając je jako najszybszą (60%) i najwygodniejszą (19%) metodę płatności.
„Jak płacimy w sklepach stacjonarnych? Dla 45% ankietowanych jedną z ulubionych metod jest portfel mobilny, a prawie co czwarty badany (22%) preferuje płatność zegarkiem lub opaską. Polacy są otwarci na innowacje płatnicze i oczekują coraz większej dostępności tego typu rozwiązań. Na znaczeniu zyskują m.in. płatności biometryczne, z których 13% badanych miało okazję już skorzystać, a 21% chce je wypróbować” – czytamy w komunikacie poświęconym raportowi „Polskie płatności: liczy się możliwość wyboru” (Paid in Poland: A story of choice”) opracowanemu na podstawie badania przeprowadzonego na zlecenie Mastercard.
Jak podkreślono, wśród Polaków rośnie również popularność rozwiązań, które pozwalają klientom na większą samodzielność w sklepach fizycznych – od aplikacji, które umożliwiają samodzielne skanowanie produktów i płacenie za zakupy w kasie, aż po sklepy autonomiczne, w których, według deklaracji, przynajmniej raz zakupy zrobiło 40% respondentów.
Z raportu Mastercard wynika, że Polacy dostrzegają w stokenizowanych płatnościach wiele korzyści, uznając je za aktualnie najszybszą (60%) i najwygodniejszą (19%) metodę płacenia za zakupy, która dodatkowo nie wymaga wpisywania kodu PIN w sklepach fizycznych czy logowania się do e-sklepu (34%). Tokenizacja jest podstawą takich rozwiązań jak zbliżeniowe płatności mobilne oraz Click to Pay – nowy standard płatności kartą w internecie. Dzięki zapisaniu karty w portfelu mobilnym lub profilu Click to Pay, każda płatność jest szyfrowana i w efekcie bezpieczna.
„W handlu elektronicznym prym wiodą zakupy przez aplikacje mobilne, które stają się pierwszą, domyślną metodą płatności online i stopniowo przekształcają e-commerce w m-commerce. Z raportu Mastercard wynika, że połowa Polaków korzysta ze stokenizowanych płatności podczas zakupów online. Aplikacje mobilne e-sklepów są najpopularniejszym kanałem do wyszukiwania produktów i zakupów online – regularnie korzysta z nich 60% ankietowanych, którzy w ten sposób realizują co piąte zamówienie w internecie. Znacząco wyższy udział zakupów mobilnych dostrzegany jest wśród młodszego pokolenia konsumentów (18-29 lat)” – czytamy dalej.
Raport „Paid in Poland: A story of choice” został opracowany przez Mastercard w styczniu 2025 w oparciu o badanie 1000 polskich konsumentów przeprowadzone przez Minds&Roses na zlecenie Mastercard (ankieta online, listopad 2024)
Źródło: ISBnews