Ponad połowa (59%) osób w grupie wiekowej 18-24 lat zmieniło swoje preferencje zakupowe w ciągu ostatniego roku, wynika z raportu „Preferencje zakupowe w internecie”, który dla Allegro przygotowało SW Research. Według raportu w ciągu ostatniego miesiąca od prowadzonego badania 84% osób w wieku 18-24 lat dokonało zakupów online.
„Raport 'Preferencje zakupowe w internecie’ przygotowany dla Allegro przez SW Research wyraźnie pokazuje, że zakupy online stały się dominującym kanałem zakupowym wśród młodych ludzi. Aż 84% osób w wieku 18-24 lat dokonało zakupów online w ciągu ostatniego miesiąca, a aż 39% osób w tej grupie wiekowej korzysta z tej formy zakupów przynajmniej raz w miesiącu” – czytamy w komunikacie poświęconym raportowi.
W ciągu ostatnich 12 miesięcy znaczenie w decyzjach zakupowych zyskały jakość (33%) oraz cena produktów (32%). Cena produktu jest też wskazywana jako najważniejszy czynnik przez 20,5% w tej grupie respondentów, szczególnie, kiedy dokonują zakupów o wartości 300-750 zł (22,6%). Istotną rolę w procesie podejmowania decyzji zakupowych odgrywają również koszt i czas dostawy. Najczęściej wybieranymi kategoriami produktów w zakupach online są moda (58%), uroda (34%) i elektronika (33%), podano w materiale.
Według raportu młodzi konsumenci, zwłaszcza w wieku 18-34 lat, preferują dokonywanie zakupów online za pomocą smartfonów. Z wykorzystaniem urządzeń mobilnych odbywa się 59% wszystkich transakcji zakupowych w tej grupie wiekowej.
„Warto zaznaczyć, że preferencje konsumentów ulegają zmianom. Aż 59% osób w grupie wiekowej 18-24 lat zmieniło swoje preferencje zakupowe w ciągu ostatniego roku. Zmiany te dotyczą szczególnie zwracania większej uwagi na jakość produktów (39,5%) przez najmłodszych konsumentów oraz na cenę produktu (31%) przez tych nieco starszych (25-34 lata)” – czytamy dalej.
Kluczowym źródłem informacji o promocjach online dla klientów w wieku 18-24 lat są media społecznościowe, takie jak Facebook czy Instagram (64%). Z kolei 53% nieco starszych (25-34 lata) preferuje komunikację poprzez gazetki online.
„W świetle danych z naszego raportu widać, że cena i wygoda mobilnych zakupów stają się kluczowymi elementami procesu zakupowego online dla młodych konsumentów. Mamy nadzieję, że rozwiązania, takie jak Gwarancja najniższej ceny, które wspierają kupujących w znalezieniu najatrakcyjniejszych ofert w prosty sposób, oszczędzając im nie tylko pieniądze, ale i czas, to właśnie rozwiązania, które pozwalają budować przewagę konkurencyjną w internecie” – skomentowała business product manager w Allegro Ewa Finger, cytowana w komunikacie.
Jak wyjaśnia Allegro, konsumenci mogą otrzymać zwrot, jeśli w ciągu 72 godzin od zakupu produktu na platformie znajdą tańszą ofertę wśród sklepów uwzględnionych w regulaminie akcji i zgłoszą się do Allegro. W trakcie trwania jednej edycji kampanii maksymalna łączna kwota zwrotu to 200 zł w postaci kuponu do wykorzystania na Allegro. Obecnie w ramach akcji dostępnych jest ponad 600 tysięcy ofert w różnych kategoriach – od produktów codziennego użytku, poprzez artykuły modowe, motoryzacyjne, sportowe, po elektronikę, w tym produkty już od 15 zł z szacunkowym czasem dostawy do 72 godzin.
Badanie „Preferencje zakupowe w internecie” zostało zrealizowane przez SW Research na zlecenie Allegro. Przeprowadzono 1 015 ankiet z próbą Polek i Polaków robiących zakupy online, w formie wywiadów online (CAWI). Badanie zostało zrealizowane w dniach 16-22 czerwca 2023 r.
Allegro jest platformą handlową numer 1 w Polsce. Sprzedaż realizowana jest głównie przez firmy za pośrednictwem platformy e-commerce typu marketplace Allegro.pl. Od października 2016 r. Allegro należy do funduszy Cinven, Permira i Mid Europa. Spółka zadebiutowała na GPW w październiku 2020 r. Wchodzi w skład indeksu WIG20.
Źródło: ISBnews