Trzy czwarte (74%) Polaków przynajmniej część świątecznych prezentów kupuje przez internet, a zdecydowana większość z nich – 70% – zamawia je do automatów paczkowych, wynika z badania CBRE.
„Wyniki naszego tegorocznego badania pokazują, że Polacy pokochali automaty paczkowe. Aż 70% osób kupujących prezenty przez internet wybiera taką formę dostawy. Jest to najczęściej wybierana opcja dostawy dla wszystkich ankietowanych grup, niezależnie od płci, wieku, wykształcenia i miejsca zamieszkania. Jedynie 3% kupujących online więcej niż raz zdarzyło się, że prezenty nie dotarły na czas, a 16% ma takie jednorazowe doświadczenie. Świadczy to o tym, że logistyka e-commerce coraz lepiej odpowiada potrzebom zarówno sprzedających w internecie, jak i konsumentów. Biorąc pod uwagę, że większość z nas zaczyna gromadzić podarki na 2-3 tygodnie przed świętami, to szybkość i jakość internetowych dostaw ma szczególne znaczenie” – powiedział dyrektor ds. doradztwa w łańcuchu dostaw w CBRE Przemysław Piętak, cytowany w komunikacie.
Zakupy bożonarodzeniowych prezentów robimy szybko. Rekordziści, stanowiący 11% wśród wszystkich Polaków, poświęcają na to mniej niż jedną godzinę. Większości z nas (59%) wystarcza od 2 do 4 godzin, a 19% na takie zakupy poświęca od 4 do 8 godzin. Co dziesiąta osoba potrzebuje więcej czasu i kompletowanie podarków zajmuje jej więcej niż 8 godzin.
„Trzy czwarte (74%) Polaków przynajmniej część świątecznych niespodzianek kupuje przez internet. Zdecydowana większość z nich, a więc 70%, zamawia prezenty do automatów paczkowych. Dostawę przez kuriera wybiera 23%. Odbiór osobisty preferuje 4%, a 3% decyduje się na odbiór w punkcie, np. w jednym ze sklepów popularnych sieci. Nie oznacza to jednak, że centra i parki handlowe nie zapełniają się przed świętami. Prezenty w takich miejscach kupuje 63% Polaków. Do dyskontów po bożonarodzeniowe niespodzianki wybiera się 22% respondentów, 11% zakupy robi na ulicach handlowych, a 7% udaje się na bazarek” – czytamy dalej.
Wybierając prezenty, które nasi bliscy znajdą pod choinką, kierujemy się przede wszystkim tym, czy sprawią im radość. Pod tym kątem świąteczne podarki wybiera 73% Polaków. Na drugim miejscu znajduje się cena, którą pod uwagę bierze 51%. Podobny odsetek osób (48%) zastanawia się, czy prezent jest praktyczny, a 16% wybiera podarunki, które są łatwo dostępne i można je szybko kupić. 5% rozważa, czy to, co dostaną ich bliscy, jest ekologiczne.
„W tym roku prawie połowa badanych, a więc 46%, przeznaczy na prezent świąteczny dla jednej osoby od 51 do 100 zł. Udział osób planujących wydatki w tej kwocie zwiększył się odpowiednio o 11 i 3 pkt proc. w porównaniu z badaniami przeprowadzonymi w latach 2019 i 2021, kosztem grup osób planujących zarówno najtańsze, jak i najdroższe prezenty” – podsumowała szefowa działu badań i analiz w CBRE Agata Czarnecka.
Badanie zostało przeprowadzone na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1 048 osób. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Termin realizacji: 24-27 listopada 2023. Metoda: CAWI.
Źródło: ISBnews