Seniorzy częściej korzystają z bankowości internetowej – 82% z nich posiada konto internetowe w banku, co trzeci płaci online za zakupy w internecie, wynika z badania „InfoSenior 2023” przeprowadzonego na zlecenie Warszawskiego Instytutu Bankowości (WIB) we współpracy ze Związkiem Banków Polskich (ZBP).
„Coraz więcej polskich seniorów korzysta z usług bankowości internetowej, jednak najpopularniejszym produktem bankowym wśród osób starszych wciąż pozostaje tradycyjny rachunek osobisty, którego posiadanie deklaruje aż 95% respondentów wieku powyżej 60. roku życia. Osoby starsze często korzystają także z kart płatniczych (84%) i rachunków oszczędnościowych (44%). Blisko co trzeci badany deklaruje posiadanie kredytu lub pożyczki” – czytamy w komunikacie.
„Wzrost aktywności internetowej osób starszych odzwierciedlają liczby. Aż 82% badanych seniorów posiada konto internetowe w banku, a płacenie gotówką także wśród osób starszych zaczyna być mniej popularne niż jeszcze kilka lat temu. Jak wynika z raportu, trzy czwarte badanych opłaca już większość swoich zakupów kartami płatniczymi, a za zakupy w internecie co trzeci ankietowany płaci online” – czytamy również.
Jak wynika z badania, seniorzy w przestrzeni cyfrowej czują się raczej bezpiecznie chociaż w większości oceniają swój poziom wiedzy cyfrowej jako przeciętny. Przeszło połowa seniorów, biorących udział w badaniu WIB negatywnie ocenia swój poziom wiedzy na temat bezpiecznego korzystania z internetu, w tym bankowości internetowej. Aż 55% z nich deklaruje jedynie podstawową wiedzę w tym zakresie. W porównaniu z badaniem z 2019 roku wzrósł także odsetek osób starszych, które mimo korzystania z internetu polegają bardziej na intuicji niż zasadach bezpieczeństwa i oceniają swój poziom wiedzy jako słaby (10%). jednocześnie 62% seniorów miało styczność bezpośrednio lub w swoim otoczeniu z próbami wyłudzenia pieniędzy w przestrzeni cyfrowej
Wyniki raportu wskazują także, że wśród osób powyżej 60. roku życia media są głównym źródłem czerpania wiedzy o cyberbezpieczeństwie (65%). Seniorzy takie informacje uzyskują również od pracowników instytucji finansowych (28%) i od rodziny (27%). Wnioski z badania jasno wskazują, że seniorzy coraz chętniej korzystają z nowych technologii i robią to w sposób zręczny i samodzielny, podano.
52% seniorów zgadza się, że oferta instytucji finansowych jest dobrze dopasowana do potrzeb osób ich wieku, a 49% seniorów szukałoby porady lub/i informacji na temat sposobu korzystania z cyfrowych usług finansowych od pracownika instytucji finansowej podczas wizyty w oddziale, podano również.
Badanie zostało przeprowadzone w styczniu br. przez Instytut Badań Pollsterna próbie 525 osób powyżej 60. roku życia. Badanie przeprowadzono na zlecenie Warszawskiego Instytutu Bankowości w ramach projektu Aktywny Senior i kampanii Warto Bezgotówkowo.
Źródło: ISBnews