Amica ocenia, że 2022 r. będzie wymagający pod względem marży, poinformował dyrektor finansowy Michał Rakowski. Odpowiedzią na to ma być poszukiwanie oszczędności przez spółkę, m.in. w obszarze marketingu oraz podwyżki cen produktów i towarów.
„Grupa ma przed sobą wiele miesięcy wyzwań. Wpływ na marże będą miały trzy elementy: wzrost cen komponentów i materiałów, drugi – wzrost cen zakupu towarów, szczególnie z Chin i ostatni – koszty transportu towarów z Dalekiego Wschodu do Europy. Te elementy wpływają na marżowość i wyniki. Jak widać ten wpływ był istotny w I kwartale” – powiedział Rakowski podczas konferencji prasowej.
„Mamy nadzieję, że nasza odpowiedź, m.in. wzrosty cen naszych produktów i towarów oraz oszczędności, które zamierzamy wprowadzić sprawią, że będziemy obronną ręką wychodzić z tej sytuacji. Natomiast na ten moment nie jesteśmy w stanie powiedzieć, czy jesteśmy w stanie utrzymać te marże na takich poziomach” – dodał.
Poinformował, że spółka będzie szukać oszczędności w kosztach komunikacji marketingowej, administracyjnych i ogólnych. Ponadto nastąpią podwyżki cen.
„Nie jest możliwe przerzucenie tak silnego wzrostu kosztów na klientów jednorazowo. To są decyzje podejmowane z każdym klientem. Na pewno poziom ok. 5% to jest minimalny poziom, który musimy wdrażać w ramach podwyżek dla naszych klientów” – powiedział.
W omówieniu wyników I kwartału spółka podała, że zwiększyła skonsolidowane przychody o blisko 6% r/r do 844 mln zł. Jednocześnie jednak, podobnie jak cała branża, odczuła skokowy wzrost bazy kosztowej, co mocno zmniejszyło osiągnięte w minionym kwartale wyniki finansowe.
„Ogólnorynkowe podwyżki cen sprzętów AGD próbują dogonić wzrost bazy kosztowej, ale ze względu na uwarunkowania rynkowe następuje opóźnienie w efektywności zmian cenników względem ponoszonych kosztów. To sprawia, że producenci AGD w naturalny sposób osiągają w takim okresie niższe marże. Pod tym względem rok 2022 będzie na pewno bardzo wymagający, tym bardziej że trudno oszacować finalne skutki wojny na terytorium Ukrainy” – skomentował CFO.
Amica odnotowała 3,1 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2022 r. wobec 34,3 mln zł zysku rok wcześniej. Zysku brutto w I kw. br. wyniósł 3,9 mln zł wobec 45,2 mln zł zysku rok wcześniej. EBITDA osiągnęła 27,9 mln zł wobec 61,3 mln zł w I kw. 2021, a marża EBITDA spadła o 4,4 pkt proc. do 3,3%.
Amica jest producentem sprzętu AGD, notowanym na warszawskiej giełdzie od 1997 r. W 2021 r. miała 3 434 mln zł skonsolidowanych przychodów.
Źródło: ISBnews