Barometr Rynku Consumer Finance wzrósł o 2,7 kw/kw do 97 pkt w III kwartale br., wynika z badania sytuacji na rynku consumer finance Związku Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce (ZPF) i Instytutu Rozwoju Gospodarczego Szkoły Głównej Handlowej (IRG SGH). To czwarty kolejny kwartał, w którym notowania Barometru idą w górę.
Autorzy badania zwracają uwagę uwagę, że chociaż widać wyraźny trend wzrostowy, to jednak wartość barometru pozostaje na poziomie poniżej 100 pkt. Tymczasem w okresie przed pandemią przekraczała ona nawet 110 pkt.
W edycji badania zrealizowanej w trzecim kwartale 2023 r. uwagę zwraca m.in. spadek liczby respondentów oczekujących wzrostu bezrobocia w kolejnych miesiącach. Takiego scenariusza obawia się 42% ankietowanych, podczas gdy w drugim kwartale ich odsetek sięgnął 53%., a przed rokiem – 60%, podano.
„Stopa bezrobocia w Polsce utrzymuje się na poziomie około 5%. Oznacza to, że pomimo obaw związanych ze spowolnieniem gospodarczym mamy jeden z najniższych wskaźników bezrobocia w Europie. Pewność utrzymania miejsc pracy wpływa też na poprawę ocen sytuacji finansowej gospodarstw domowych” – powiedział prezes ZPF Marcin Czugan, cytowany w komunikacie
Według badania, 55% respondentów spodziewa się, że terminowa spłata zobowiązań (np. rat kredytów i pożyczek) nie będzie sprawiać im problemów. Przed rokiem odsetek optymistów w tym zakresie wynosił 47%.
Lepsze nastroje wśród Polaków potwierdza również fakt, iż 55% ankietowanych deklaruje, że ma nadwyżki finansowe i jest w stanie oszczędzać z bieżących dochodów – ich odsetek wzrósł o 4,5 pkt proc. r/r, podano także.
Wśród powodów wzrostu optymizmu konsumentów ekonomista SGH i współautor badania Sławomir Dudek wskazuje m.in. doniesienia o spadku inflacji oraz analizy mówiące o tym, że spowolnienie gospodarcze w tym roku może nie być tak głębokie, jak pierwotnie prognozowano.
„Nastroje konsumentów są w trendzie wzrostowym. Jednak utrzymanie go nie jest przesądzone” – podsumował Dudek.
Źródło: ISBnews