Państwowy Instytut Geologiczny – Państwowy Instytut Badawczy (PIG-PIB) i spółka CPK podpisały umowę o współpracy przy planowaniu, projektowaniu i budowie portu lotniczego oraz związanych z nim inwestycji kolejowych i drogowych, podała spółka. Umowa obejmuje m.in. udział w badaniach terenowych i specjalistyczne doradztwo przy rozpoznaniu podłoża.
„Umowa CPK i PIG-PIB to zapowiedź merytorycznej współpracy, która musi przełożyć się na szybki postęp prac przy tym ważnym infrastrukturalnym projekcie” – powiedział wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała, cytowany w komunikacie.
Wsparcie merytoryczne PIG-PIB będzie dotyczyć przede wszystkim zakresu geologii inżynierskiej, hydrogeologii i badań podłoża. Celem współpracy jest konsultacja i wybór wysokiej jakości metod badawczych, a także optymalizacja standardu badań terenowych, jakie będą realizować wykonawcy. CPK i PIG-PIB zobowiązały się do powołania zespołu roboczego, który zajmie się realizacją ustaleń zapisanych w umowie.
Doradztwo PIG-PIB będzie potrzebne już na etapie przygotowania założeń do współpracy z doradcą ds. badań terenu na potrzeby przygotowywania master planu Portu Lotniczego Solidarność, którego wykonawca ma zostać wybrany na przełomie III i IV kwartału br. Zadaniem wykonawcy badań terenu będzie przygotowanie we współpracy z CPK m.in. wkładu do dokumentacji geologicznej i geofizycznej, map do celów projektowych, oceny stanu technicznego obiektów budowlanych, badań archeologicznych i rozpoznania saperskiego, podano także.
„CPK to nie tylko port lotniczy, ale cały system transportowy, który zrewolucjonizuje podróżowanie po Polsce. Przygotowujemy projekt infrastrukturalny o łącznej wartości nakładów inwestycyjnych przekraczającej 100 mld zł. W celu sprawnej realizacji niezbędna jest szeroka współpraca z ekspertami w swoich dziedzinach, a takich zapewnia PIG-PIB” – wskazał prezes spółki CPK Mikołaj Wild.
„Posiadamy ponad stuletnie doświadczenie, wiedzę i wybitnych ekspertów z zakresu geologii inżynierskiej, hydrogeologii i geozagrożeń. Skutecznie doradzimy, jakie czynniki geologiczne powinny być uwzględnione w procesie planowania, przygotowywania i prowadzenia inwestycji oraz pomożemy w interpretacji danych geologicznych pozyskanych w trakcie prac” – dodał dyrektor PIG-PIB dr inż. Mateusz Damrat.
Umowa będzie obowiązywała przez cały okres trwania inwestycji CPK. Uruchomienie pierwszego etapu lotniska (dwóch dróg startowych wraz z niezbędną infrastrukturą, która umożliwi obsługę do 45 mln pasażerów rocznie) jest przewidywane na koniec 2027 r. Inwestycje kolejowe CPK zostały zaplanowane na lata 2020-2034, przy czym część spośród odcinków ma być gotowa wraz z otwarciem lotniska.
W marcu 2020 r. CPK i Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zawarły porozumienie dotyczące koordynacji inwestycji, np. poszerzenia autostrady A2 na odcinku Warszawa-Łódź i budowy Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej. CPK współpracuje też m.in. z Instytutem Meteorologii i Gospodarki Wodnej (IMGW), pozyskując od niego dane niezbędne do planowania lotniska.
Źródło: ISBnews