Creotech Instruments S.A., spółka notowana od 12 października br. na rynku NewConnect, wspólnie z partnerami – firmą Droneradar oraz Wrocławskim Instytutem Zastosowań Informacji Przestrzennej i Sztucznej Inteligencji uruchomił testy nowej usługi pod nazwą GREy. Celem Systemu Geomatic Remote Eye jest wsparcie użytkowników dronów w ocenie ryzyka planowanego lotu.
Światowy rynek dronów rozwija się dynamicznie – możemy być dumni z tego, że Polska jest niekwestionowanym liderem tego obszaru działań w Europie, zwłaszcza jeśli chodzi o formalne możliwości wykonywania operacji bezzałogowych poza zasięgiem wzroku (w trybie BVLOS).
Jedną z istotnych barier w rozwoju usług opartych o loty bezzałogowe, jest kwestia wykonania niezbędnej przed startem, wielowymiarowej analizy ryzyka. Do tej pory użytkownicy dronów samodzielnie analizowali trasę przelotu, wykorzystując w tym celu dane zgromadzone z różnych źródeł, za pomocą ogólnodostępnych narzędzi, które mają charakter wyłącznie deklaratywny. System GREy wykorzystując gigantyczne repozytorium danych geoprzestrzennych (w tym numeryczne modele pokrycia terenu, zobrazowania satelitarne i inne dane z rejestrów publicznych), automatycznie przeprowadza szczegółową analizę ryzyka lotu. Wystarczy wskazać wybrany obszar operacji bezzałogowej lub zaznaczyć planowaną trasę przelotu na mapie. System wspomagany algorytmami sztucznej inteligencji automatycznie wygeneruje gotowy do przedstawienia odpowiednim służbom raport w formacie pdf lub wynik całej analizy.
System GREy poinformuje również użytkownika, jak dokładne i aktualne dane zostały wykorzystane w przygotowanej analizie. Kompleksowy raport dla typowych zadań można będzie uzyskać w ciągu kilku minut.
„Jesteśmy dumni z naszych ambitnych projektów. Nie ograniczamy się wyłącznie do zaawansowanych rozwiązań z obszaru technologii kosmicznych, ale wspólnie z naszymi partnerami tworzymy też zintegrowane systemy dla dynamicznie rozwijającego się rynku bezzałogowych statków powietrznych. Jestem przekonany, że zastosowanie systemu GREy i innych podobnych narzędzi w znaczący sposób podniesie poziom bezpieczeństwa operacji bezzałogowych i pozwoli na ich masowe wykorzystanie w różnych dziedzinach” – mówi Grzegorz Brona, prezes Creotech Instruments S.A.
„WIZIPISI jest liderem polskiego rynku w wykorzystaniu sztucznej inteligencji w systemach informacji geograficznej. GREy to świetny przykład praktycznego zastosowania naszych kompetencji do rozwiązywania rzeczywistych problemów rodzącego się rynku usług, opartych o operacje wykonywane statkami bezzałogowymi – dodaje Tomasz Berezowski, wiceprezes WIZIPISI, odpowiedzialny za projekt GREy.
Dane oraz algorytmy służące do analizy ryzyka w systemie GREy są na bieżąco aktualizowane. Możliwe jest też dostosowanie reguł do zmieniających się wymagań prawnych lub oczekiwań użytkowników. Dzięki temu operator w dowolnym miejscu w Polsce będzie mógł z należytą starannością zaplanować maksymalnie bezpieczny lot, deklarując wcześniej jego trasę i przedstawiając stosownym władzom wiarygodny raport.
System GREy korzysta z danych o obiektach topograficznych, tj. infrastruktura, budynki, obiekty przemysłowe, itd.), następnie przypisuje im odpowiednie wartości ryzyka dla lotów bezzałogowych. Analizie podlega również bezpieczeństwo związane ze stałą lub czasową obecnością ludzi na danym obszarze. Szczególne znaczenie mają tutaj dane o zidentyfikowanych przeszkodach, takich jak linie napowietrzne średniego i wysokiego napięcia, farmy wiatrowe, wieże, maszty, trakcje kolejowe i inne.
Prace nad całym systemem trwały ponad 3 lata w ścisłej współpracy partnerskiej firm Creotech Instruments, Droneradar oraz Wrocławskiego Instytutu Zastosowań Informacji Przestrzennej i Sztucznej Inteligencji. Zgodnie z planem GREy może trafić do sprzedaży w Polsce i za granicą już na początku 2022 roku.
Źródło: Spółka