Cztery podmioty zakwalifikowały się do drugiego etapu przedsięwzięcia „e-Van – uniwersalny pojazd dostawczy o napędzie elektrycznym kat. N1”, realizowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) w ramach środków Funduszy Europejskich – Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój, podało NCBR. Teraz wykonawcy pracować będą nad dokumentacją techniczną pojazdów oraz nad koncepcją zabudów testowych.
Celem przedsięwzięcia „e-Van” jest stymulowanie wzrostu polskiej branży motoryzacyjnej poprzez wsparcie rozwoju i wdrożenia na rynek technologii alternatywnych źródeł energii w uniwersalnych pojazdach dostawczych o napędzie elektrycznym kat. N1, zarówno bateryjnym (BEV), jak i wodorowym (FCEV). Powstały pojazd ma cechować się przede wszystkim wysoką niezawodnością i trwałością, funkcjonalnym i ergonomicznym wnętrzem, nowoczesnym wyglądem oraz być oparty o uniwersalną platformę jezdną przeznaczoną pod różne zabudowy specjalne i specjalizowane, wyjaśniono.
Przy pomocy trybu finansowania w ramach procedury zamówień przedkomercyjnych, opracowane zostaną elektryczne i wodorowe pojazdy dostawcze kat. N1, o uniwersalnym zastosowaniu, charakteryzujące się zasięgiem co najmniej 250 km w przypadku pojazdu BEV oraz 400 km w przypadku pojazdu FCEV przy ładowności w obydwu przypadkach co najmniej 1000 kg, zaznaczono.
W pierwszym etapie dziesięciu wykonawców przygotowało koncepcję pojazdów dostawczych. Po ocenie wyników ich prac, NCBR dokonało wyboru czterech najlepszych projektów, z których dwa dotyczą pojazdów o napędzie bateryjnym, a dwa – wodorowym. Wykonawcy pojazdów BEV to Innovation AG oraz Autobox Innovations, z kolei wykonawcami pojazdów FCEV są konsorcjum Sieci Badawczej Łukasiewicz – Instytutu Elektrotechniki i IWOS oraz konsorcjum Fabryki Samochodów Osobowych Syrena w Kutnie, MPower i Ekoenergetyki Polska.
„Teraz ich zadaniem będzie opracowanie dokumentacji technicznej pojazdów (jako bazę do konstrukcji prototypów) oraz koncepcji zabudów testowych. Na prace mają rok. Wszyscy wykonawcy za realizację prac w drugim etapie otrzymają wynagrodzenie w wysokości 3 mln zł. Po zakończeniu prac, NCBR dokona ponownej oceny dokumentacji przedstawionej przez podmioty biorące udział w przedsięwzięciu. Do trzeciego etapu przejdzie tylko dwóch wykonawców – jeden pracujący nad pojazdem z napędem wodorowym i jeden pracujący nad pojazdem z napędem bateryjnym” – czytamy w komunikacie.
Łączny budżet całego przedsięwzięcia „e-Van” to 52 mln zł. Maksymalny łączny budżet brutto możliwy do uzyskania przez pojedynczego wykonawcę, który opracuje i rozwinie innowacyjną technologię w uniwersalnym pojeździe dostawczym BEV określony został na poziomie 20,4 mln zł. Natomiast dla wykonawcy, który opracuje i rozwinie innowacyjną technologię w uniwersalnym pojeździe dostawczym FCEV – 22,4 mln zł. Pierwsze prototypy pojazdów będą gotowe w I kwartale 2023 roku, a gotowy już pojazd dostawczy o napędzie elektrycznym kat. N1 – w IV kwartale 2023 r., podsumowano.
Przedsięwzięcie e-Van współfinansowane jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach poddziałania 4.1.3 Innowacyjne metody zarządzania badaniami Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020, w ramach projektu pozakonkursowego pn.: Podniesienie poziomu innowacyjności gospodarki poprzez wdrożenie nowego modelu finansowania przełomowych projektów badawczych
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) to rządowa agencja wspierająca projekty służące rozwojowi gospodarczemu i społecznemu. Poprzez granty oraz inne mechanizmy wsparcia, takie jak m.in. fundusze venture capital, finansuje projekty B+R przedsiębiorstw i jednostek naukowych oraz działania uczelni ukierunkowane na podnoszenie jakości kształcenia i rozwój kompetencji technologicznych. Z rocznym budżetem na prace B+R rzędu miliarda euro jest obecnie największym w kraju i regionie ośrodkiem wspierania rozwoju nauki i gospodarki.
Źródło: ISBnews