Szkolenia z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej są bardzo mocno umocowane w obowiązującym w Polsce prawodawstwie. Czy każda firma musi wysyłać pracowników na takie szkolenia? O czym powinniśmy pamiętać przed podpisaniem umowy z firmą prowadzącą szkolenie?
Jakie firmy powinny cyklicznie szkolić pracowników z zakresu pierwszej pomocy?
W Polsce funkcjonuje ponad 3,5 miliona działalności gospodarczych, w których pracuje sporo obywateli kraju. Ich bezpieczeństwo zależy w dużej mierze od tego, czy koledzy i koleżanki z zespołu będą wiedzieli, jak zareagować, gdy dojdzie do wypadku. A te — niestety — przytrafiają się w działalnościach gospodarczych bardzo często.
W 2020 roku zgłoszono ponad 62 tysiące takich zdarzeń w firmach w całej Polsce. Można jedynie domniemywać, że gdyby nie pandemia, lockdown i kolejne obostrzenia, byłaby to liczba o wiele wyższa. Zgodnie z danymi Głównego Urzędu Statystycznego, najwięcej urazów odnotowano w województwach: dolnośląskim, opolskim, śląskim.
O tym, że świadomość pracowników w zakresie umiejętnej obsługi maszyn i sprzętu wciąż nie jest idealna, najlepiej świadczy to, że około 60% wypadków odnotowanych w 2020 roku wystąpiło z winy pracownika. Co warto podkreślić, mimo zauważalnej liczby takich niefortunnych zdarzeń w sektorze górniczym czy produkcyjnym, wypadki zdarzały się także w innych, pozornie obarczonych mniejszym ryzykiem, branżach.
Czy szkolenie z pierwszej pomocy jest obowiązkowe?
Tak, jest ono obowiązkowe, co reguluje Artykuł 209 Kodeksu Pracy. Co więcej, jeśli w trakcie kontroli w firmie okaże się, że na terenie miejsca pracy ani jedna osoba nie miała podstawowego przeszkolenia, to inspektor może ukarać naszą firmę grzywną. Ustawowo jej wysokość została ustalona między 1000 a 30000 złotych.
Warto pamiętać też o tym, że w niektórych segmentach rynku wymagana będzie nie tylko obecność osoby, która ukończyła kurs pierwszej pomocy, ale i ratownika. Z taką sytuacją spotykamy się, kiedy wybrana firma została zaszeregowana jako działalność o potencjalnie dużym zagrożeniu wypadkowym. W takich działalnościach na każde zatrudnione 50 osób musi przypadać jeden ratownik.
Po stronie ciekawostek warto odnotować, że szkolenie z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej jest opcjonalne, ale nie jest konieczne w sytuacji, gdy współpracują ze sobą dwie jednoosobowe firmy na zasadach B2B. Bez względu na to, czy jest to współpraca zdalna, czy odbywa się ona w biurze jednej ze stron.
To, że takie szkolenie z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej nie jest obowiązkowe, nie powinno jednak oznaczać, że powinniśmy z niego zrezygnować. Takie umiejętności, jak obsługa defibrylatora AED, czy zasady prowadzenia RKO mogą przydać nam się zawsze, także poza firmą i godzinami pracy.
O czym warto pamiętać, wybierając najlepszą ofertę szkolenia z pierwszej pomocy?
Na pewno warto zwrócić uwagę na to, czy program kursu pierwszej pomocy można modyfikować. Dobre jednostki szkolące, na przykład Centrum Ratownictwa dają taką możliwość. Zawsze powinniśmy też upewnić się, że organizator wyda nam zaświadczenie o ukończeniu szkolenia z pierwszej pomocy. W razie ewentualnej kontroli ze strony inspekcji będzie to bardzo ważny dokument, który może odegrać znaczącą rolę w ocenie zgodności naszej firmy z obowiązującymi w Polsce aktami prawnymi. Powinniśmy pamiętać też o tym, by kursy pierwszej pomocy odbywały się w naszej działalności jak najczęściej — dzięki temu pracownicy wyrobią sobie pewne schematy działania, a także nabędą pewności w zakresie właściwości podejmowanych czynności, co może zaważyć na czyimś życiu.
Materiał Partnera