Przychody operacyjne towarowych przewoźników kolejowych w Polsce wzrosły do 8,9 mld zł w 2021 r. wobec 8,25 mld zł rok wcześniej, wynika ze „Sprawozdania z funkcjonowania rynku transportu kolejowego. 2021”, przygotowanego przez Urząd Transportu Kolejowego (UTK). EBITDA w sektorze kolejowych przewozów towarowych wyniosła 1,15 mld zł (+0,8% r/r).
„Przewoźnicy towarowi w 2021 r. odnotowali wzrost zarówno wygenerowanych przychodów, jak i kosztów, do poziomu wyższego niż przed pandemicznym 2019 r. To zarazem najwyższy poziom tych wartości na przestrzeni ostatnich lat. Z danych pozyskanych od przewoźników towarowych wynika, że w 2021 r. wygenerowali oni przychody na poziomie ok. 8,9 mld zł, przy nieznacznie niższych kosztach w wysokości 8,89 mld zł. EBITDA w sektorze kolejowych przewozów towarowych w 2021 r. wyniosła 1,15 mld zł, co w porównaniu z rokiem wcześniejszym oznacza wzrost o 0,8%” – czytamy w raporcie.
Rok 2021 dla przewoźników towarowych oznaczał wzrost w masie przewiezionych ładunków zarówno w porównaniu z 2020 r., jak i 2019 r. Przychód na tonę ładunku ogółem w 2021 r. był nieznacznie niższy w porównaniu z rokiem wcześniejszym i wyniósł 36,51 zł (36,97 zł w 2020 r.). Jednocześnie rok do roku zmniejszyły się koszty przypadające na tonę ładunku – z 36,74 w 2020 r. do 36,51 zł w 2021 r., wyliczył UTK.
W 2021 r. struktura kosztów rodzajowych generowanych przez przewoźników towarowych nie różniła się znacznie od tej z poprzedniego roku. Najwyższy udział wydatków (ok. 28%) stanowiły usługi obce (bez kosztów dostępu do infrastruktury), co w porównaniu z 2020 r. oznacza wzrost o 1,8 pkt proc. Podobnie zwiększył się udział wydatków na zakup paliw płynnych i energii trakcyjnej – do 12,33% z 10,52% w 2020 r. Znaczną pozycję w wydatkach przewoźników towarowych (ok. 25%) utrzymują świadczenia pracownicze, których udział w zestawieniu z rokiem wcześniej odnotował spadek o 1,8 pkt proc. W przypadku kosztów ponoszonych przez przewoźników towarowych za dostęp do infrastruktury, ich ogólna wartość wzrosła o ponad 8% w porównaniu z 2020 r. (o 4% w porównaniu z 2019 r.). Jednocześnie udział tej pozycji w strukturze kosztów przewoźników ogółem w 2021 r. zwiększył się o 0,02 pkt proc. r/r, podał także Urząd.
Rok 2021 to drugi z kolei rok spadków liczby pracowników zatrudnionych w sektorze przewozów towarowych. W 2021 r. odnotowano o 956 osób mniej (-3,6% r/r). Na 31 grudnia u wszystkich przewoźników zatrudnionych było 25 973 pracowników.
Łączna masa przewiezionych towarów w 2021 r. zamknęła się w 243,6 mln ton. Oznacza to wzrost o 9,1% r/r. W 2021 r. wykonana praca przewozowa osiągnęła poziom 56 mld tonokilometrów (wzrost o 7,2% w porównaniu do 2020 r.).
Źródło: ISBnews