Prezydent Jaworzna wydał pozwolenie na budowę zakładu produkcyjnego samochodów elektrycznych marki Izera na terenie Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego, podało ElectroMobility Poland (EMP). Uzyskanie pozwolenia na budowę fabryki formalnie umożliwia rozpoczęcie prac budowlanych.
Zakład zostanie wybudowany w dwóch etapach, z maksymalną roczną zdolnością produkcyjną na poziomie 300 tys. samochodów. Pozwolenie zostało wydane dla etapu pierwszego, którego powierzchnia zabudowy wyniesie 169 tys. m2, podkreślono.
„Wszystkie zgromadzone dokumenty i analizy przeprowadzone w ostatnich tygodniach – w tym także wyniki procesu due diligence inwestycji – zostały przekazane przedstawicielom administracji państwowej nadzorującym funkcjonowanie EMP. Spółka uzyskała także pozwolenie na budowę zakładu produkcyjnego w Jaworznie, które – po uprawomocnieniu – kończy proces formalny związany z przygotowaniem do inwestycji, umożliwiając rozpoczęcie prac budowlanych. Wykonane prace analityczne, przedstawiona dokumentacja oraz wyniki dotychczasowych audytów i kontroli stanowią podstawę dla rzetelnej oceny projektu i umożliwią podjęcie kierunkowych decyzji właścicielskich” – skomentował p.o. prezesa zarządu EMP Paweł Poneta, cytowany w komunikacie.
Spółka zapewniła, że fabryka będzie zakładem wysoko zautomatyzowanym, co pozwoli na efektywną i innowacyjną produkcję samochodów elektrycznych. Do końca 2026 roku zatrudnienie w fabryce może znaleźć nawet 2 000 osób. Fabryka Izery będzie pierwszą inwestycją powstałą na terenie Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego.
Wydanie pozwolenia na budowę zostało poprzedzone uzyskaniem przez spółkę 30 stycznia 2024 r. decyzji prezydenta Dąbrowy Górniczej o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia. Jednocześnie zakończył się również proces weryfikacji założeń technicznych, biznesowych, prawnych i innych dotyczących dotychczasowej działalności spółki ElectroMobility Poland. Wyniki audytów zostały przekazane organom nadzorczym spółki.
W marcu br. EMP podpisał także z Mirbudem list intencyjny dotyczący budowy fabryki, potwierdzający, że Mirbud „złożył ofertę optymalną z punktu widzenia celów i budżetu realizowanego projektu”.
8 kwietnia br. rada nadzorcza EMP odwołała dotychczasowego prezesa Piotra Zarembę, który pełnił tę funkcję od kwietnia 2018 roku. Na funkcję pełniącego obowiązki prezesa zarządu został powołany Paweł Poneta, który ma kierować ElectroMobility Poland do czasu powołania nowego prezesa w drodze konkursu. W zarządzie spółki – na stanowisku członka zarządu ds. finansowych – pozostał Sławomir Bekier.
ElectroMobility Poland powstało w październiku 2016 roku jako inicjatywa czterech polskich grup energetycznych – PGE Polska Grupa Energetyczna, Energa, Enea i Tauron Polska Energia. Każda z nich objęła po 25% kapitału akcyjnego. 30 września 2021 r. nastąpiło podwyższenie kapitału zakładowego spółki w drodze objęcia nowo wyemitowanych akcji przez Skarb Państwa, który tym samym stał się większościowym akcjonariuszem.
Źródło: ISBnews