Firmy leasingowe udzieliły finansowania na kwotę 54,2 mld zł w I poł. 2024 r., co oznacza wzrost o 13,5% r/r, podał Związek Polskiego Leasingu (ZPL). Zgodnie z jego szacunkami, w całym 2024 roku rynek wzrośnie o ponad 12% do ponad 115 mld zł.
„Branża leasingowa pierwszą połowę bieżącego roku zalicza do udanych. Sfinansowała ruchomości i nieruchomości o łącznej wartości 54,2 mld zł. Jest to wartość o 13,5% wyższa w porównaniu z analogicznym okresem 2023 roku. Firmy leasingowe udzielają przedsiębiorcom finansowania zarówno w postaci leasingu, jak i pożyczki leasingowej. Transakcje leasingowe zdecydowanie dominują wśród zawieranych kontraktów. Ich wartość wyniosła 47,8 mld zł (skok o 14,5%) w I półroczu, z kolei pożyczek leasingowych – 6,4 mld zł (wzrost o 6,3%)” – czytamy w komunikacie.
Choć w drugim kwartale wyniki branży miały minimalnie niższą dynamikę niż w pierwszym kwartale (12,4% w II kwartale wobec 14,6% w I kwartale), to tegoroczne wyniki pozostają zgodne z prognozami na ten rok, podkreślono.
„Eksperci Związku Polskiego Leasingu szacują, że w tym roku rynek wzrośnie o ponad 12%, a łączne aktywa sfinansowane przez firmy leasingowe w całym 2024 roku przekroczą 115 mld zł. Dla przypomnienia: w 2023 roku po raz pierwszy w historii poziom inwestycji sfinansowanych leasingiem w jednym roku przekroczył 100 mld zł” – czytamy dalej.
Od lat niezmienna pozostaje struktura finansowania aktywów przez firmy leasingowe. Największą część stanowią pojazdy – 73%, a następnie maszyny i inne urządzenia – 23%, inne transakcje razem z nieruchomościami to 4% w tej strukturze, podano też w informacji.
Finansowanie w podziale na aktywa:
* Pojazdy – 39,9 mld zł (wzrost o 17,2%)
· w tym pojazdy lekkie – 29,7 mld zł (wzrost o 32%)
· w tym pojazdy ciężkie – 9,6 mld zł (spadek o 14%)
* Maszyny i urządzenia – 12,6 mld zł (wzrost o 5%)
* Pozostałe ruchomości – 1,98 mld zł (wzrost o 5%)
* Nieruchomości – 0,29 mld zł (wzrost o 0,7%)
„Główną naszą siłą napędową są pojazdy lekkie, czyli osobowe i dostawcze do 3,5 tony DMC. W I półroczu firmy leasingowe sfinansowały o 1/3 więcej pojazdów lekkich niż w analogicznym okresie 2023 roku. Nie można tego samego powiedzieć o pojazdach ciężkich. Wartość ich finansowania się zmniejszyła. Zresztą od trzech kwartałów finansowanie pojazdów ciężkich jest na wyraźnym minusie. Nie pomaga tu stagnacja gospodarcza w strefie euro i hamujący eksport. Do tego branża transportowa zmaga się z wieloma wyzwaniami, co ma wpływ na inwestycje firm transportowych w nowe pojazdy. Liczymy jednak, że wraz z odbiciem eksportu nastroje w branży transportowej poprawią się i wzrośnie zapotrzebowanie na ciężkie środki transportu drogowego” – skomentowała prezeska Związku Monika Constant, cytowana w komunikacie.
Dane pochodzą ze sprawozdań firm członkowskich ZPL oraz organizacji współpracujących, dzięki temu łącznie z doszacowaniem raporty Związku obejmują 100% polskiego rynku.
Źródło: ISBnews