Firmy uwzględnione w BaseLinker Index – wskaźniku kondycji polskiego rynku e-commerce – zmniejszyły liczbę swoich zamówień o 8,6% r/r w czerwcu br., zmniejszając średnią wartość zamówienia o 1%, podał twórca wskaźnika – firma BaseLinker. Sprzedaż online w czerwcu 2023 r. była o 9,5% mniejsza niż w maju.
BaseLinker Index to cykliczny wskaźnik, mierzący kompleksowo kondycję polskiego e-handlu. Jego czerwcowy odczyt wyniósł 118 punktów, notując tym samym wzrost w ujęciu rocznym (ze 108 punktów), przy równoczesnym spadku w porównaniu z majem br. (131 pkt). Wartość wyjściowa indeksu (100 pkt) bazuje na odczycie ze stycznia 2022 r., kiedy analitycy BaseLinkera rozpoczęli indeksowanie danych, podano.
„Sprzedaż online w czerwcu br. była wyraźnie słabsza niż w maju (spadek o 9,5%). Składa się na to wynoszący 8,6% spadek liczby zamówień i 1-proc. spadek średniej wartości zamówienia (ze 195 zł na 193 zł). O ile jednak spadek ten jest widoczny w ujęciu miesięcznym, to już porównując do danych z czerwca 2022 r., widać wyraźny wzrost – aż o 10,3%” – czytamy w komunikacie.
Sprzedaż online od czerwca 2022 r. notuje wzrost o 10,3%. Składa się na to wzrost liczby zamówień (5,3%) oraz zwiększona wartość zamówienia (4,7%). Oznacza to zatem, że nawet lekkie wahania pomiędzy poszczególnymi miesiącami nie zaburzają generalnej tendencji, jaką jest coraz lepsza kondycja polskiego e-commerce. Swój istotny udział w tym korzystnym trendzie ma sprzedaż cross-border. Polskie e-sklepy sprzedały za granicę o 23,7% więcej niż przed rokiem. Jest to dokładnie trzykrotnie więcej niż w przypadku sprzedaży krajowej, gdzie również widoczny jest wzrost, ale o 7,9%, podkreślono.
„Kolejny odczyt naszego indeksu potwierdza pewne stałe prawidłowości widoczne w e-handlu. Wysoka sprzedaż notowana w maju, w czerwcu odnotowuje spadek. Spadek ten jest tym razem nawet większy niż ten obserwowany w ubiegłym roku, jednak warto zauważyć, że mamy obecnie do czynienia ze znacznie wyższą bazą. W ogólnym ujęciu poziom sprzedaży i wartość zakupów w polskim e-commerce jest wyraźnie wyższa niż przed rokiem” – skomentował head of strategy w BaseLinker Łukasz Juśkiewicz, cytowany w komunikacie.
BaseLinker Index to wskaźnik pokazujący aktualny stan polskiego e-commerce-u. Indeksowanie danych rozpoczęto w styczniu 2022 r., kiedy ustalono wartość BaseLinker Index na poziomie 100, będącym punktem odniesienia dla odczytów z kolejnych badanych miesięcy. Każda z 3 tys. firm uwzględnionych w indeksie zarządzała swoją sprzedażą w internecie, korzystając z systemu BaseLinker w styczniu 2022, i miała co najmniej 250 tys. zł miesięcznego GMV (Gross Merchandise Value, czyli sprzedaży online). Dane uwzględniają zarówno firmy sprzedające w Polsce, jak i prowadzące sprzedaż cross-boarder.
BaseLinker podaje, że jest największym w Europie systemem do zarządzania i automatyzacji sprzedaży e-commerce.
Źródło: ISBnews