Firmy uwzględnione w BaseLinker Index – wskaźniku kondycji polskiego rynku e-commerce – zwiększyły poziom sprzedaży o 7,9% r/r w styczniu, powiększając w tym okresie liczbę dokonanych transakcji o 6,8%, a średnią wartość koszyka o 1% r/r, podał twórca wskaźnika – firma BaseLinker.
Sprzedaż w styczniu była o 13,4% niższa niż w grudniu, a odpowiadał za to spadek liczby zamówień o 16,8% m/m, rekompensowany częściowo wzrostem średniej wartości zamówienia (ze 179,1 zł w grudniu do 186,4 zł w styczniu).
Styczniowy odczyt wskaźnika wyniósł 121 pkt wobec 140 pkt miesiąc wcześniej i 113 pkt rok wcześniej.
„Podobnie jak w poprzednim roku wartościowo sprzedaż w styczniu była zdecydowanie słabsza niż w grudniu. Jednak tegoroczny spadek sprzedaży o 13% był wyraźnie niższy niż ubiegłoroczny, kiedy wynosił aż 18%. W naszych danych widzimy też spowolnienie wzrostu średniej wartości koszyka – między styczniem 2023 r. a styczniem 2022 r. wartość koszyka wzrosła o 8% – w tym roku między styczniem 2024 r. a styczniem 2023 r. wzrost ten wyniósł jedynie 1%” – powiedział Head of Strategy w BaseLinker Łukasz Juśkiewicz, cytowany w komunikacie.
Styczniowe dane pokazują, jak bardzo sprzedaż za granicę napędza polski e-handel. Wartość sprzedaży cross-border r/r wzrosła o 10,1%. Pomimo tego, że dynamika wyhamowuje, to przy wzroście sprzedaży krajowej w tym samym okresie o 7,5% wciąż robi wrażenie, podkreślono.
BaseLinker Index to wskaźnik pokazujący aktualny stan polskiego e-commerce-u. Indeksowanie danych rozpoczęto w styczniu 2022 r., kiedy ustalono wartość BaseLinker Index na poziomie 100, będącym punktem odniesienia dla odczytów z kolejnych badanych miesięcy. Każda z 3 tys. firm uwzględnionych w indeksie zarządzała swoją sprzedażą w internecie, korzystając z systemu BaseLinker w styczniu 2022, i miała co najmniej 250 tys. zł miesięcznego GMV (Gross Merchandise Value, czyli sprzedaży online). Dane uwzględniają zarówno firmy sprzedające w Polsce, jak i prowadzące sprzedaż cross-boarder.
BaseLinker Index to cykliczny wskaźnik, mierzący kompleksowo kondycję polskiego e-handlu. BaseLinker podaje, że jest największym w Europie systemem do zarządzania i automatyzacji sprzedaży e-commerce.
Źródło: ISBnews