Gaz-System podpisał porozumienia z Urzędem Morskim w Gdyni oraz Zarządem Morskiego Portu Gdańsk w sprawie współpracy przy realizacji w Zatoce Gdańskiej strategicznej dla bezpieczeństwa Polski inwestycji – Terminalu LNG FSRU, podała spółka.
Gaz-System sfinalizował porozumienia kluczowe dla harmonogramu projektu pierwszego terminalu pływającego LNG w Polsce. W podpisanych porozumieniach strony zobowiązały się do współdziałania i wzajemnego wspierania, koordynowania procesów kluczowych dla całości inwestycji oraz przekazywania na bieżąco informacji dotyczących przygotowania i realizacji inwestycji. Ich zawarcie było poprzedzone podpisaniem 21 września 2020 r. przez Gaz-System, Urząd Morski w Gdyni i Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. listu intencyjnego” – czytamy w komunikacie.
„Dziękuję Urzędowi Morskiemu w Gdyni oraz Zarządowi Morskiego Portu w Gdańsku za złożenie wiążących deklaracji o współpracy przy tej niezwykle istotnej dla bezpieczeństwa gospodarczego kraju inwestycji. Terminal FSRU jest Polsce potrzebny, ponieważ umożliwi sprowadzenie skroplonego gazu ziemnego z dowolnego miejsca na świecie. Przepustowość Terminalu zabezpieczy ponad 30% krajowego zapotrzebowania. FSRU przyśpieszy wewnętrzny rozwój Polski i umocni gospodarczą pozycję naszego kraju w regionie poprzez powstanie hubu gazowego dla potrzeb państw ościennych” – powiedział prezes Gaz-Systemu Marcin Chludziński, cytowany w komunikacie.
Budowa Terminalu FSRU w Zatoce Gdańskiej jest obecnie najważniejszym projektem Gaz-Systemu, realizowanym w uzupełnieniu do kluczowych dla dywersyfikacji i bezpieczeństwa kraju inwestycji, takich jak rozbudowa Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu, wybudowanie gazociągu Baltic Pipe i interkonektorów z Litwą i Słowacją, podkreślono w materiale.
„Porozumienie pomiędzy Gaz-System a Urzędem Morskim w Gdyni obejmuje współpracę w zakresie podziału prac inwestycyjnych podczas projektowania i robót budowlanych, w tym określania kamieni milowych projektu. Każda ze stron porozumienia pokrywa z własnych środków koszty budowy infrastruktury, za której powstanie będzie odpowiedzialna” – czytamy dalej w komunikacie.
Gaz-System będzie odpowiedzialny za wybudowanie:
* infrastruktury niezbędnej do obsługi Terminalu FSRU, w tym infrastruktury hydrotechnicznej,
* gazociągu podmorskiego (o dł. ok. 3 km), który połączy Terminal FSRU z krajowym systemem przesyłowym,
* gazociągów lądowych (ok. 250 km) Kolnik – Gdańsk, Gardeja – Kolnik i Gustorzyn – Gardeja.
Urząd Morski w Gdyni ma za zadanie wykonać:
* falochron,
* tor wodny podejściowy do linii łączącej północną główkę falochronu osłonowego, południowo-wschodniego Portu Północnego z zachodnią główką projektowanego falochronu FSRU,
* obrotnicę,
* oznakowanie nawigacyjne związane z infrastrukturą dostępową, wymieniono w informacji.
Obecnie trwają prace projektowe prowadzone przez Urząd Morski w Gdyni dotyczące konstrukcji falochronu i systemu nawigacyjnego. Natomiast Gaz-System jest na etapie projektowania gazociągu podmorskiego, który będzie połączony z gazociągami lądowymi. Gazociągi lądowe mają komplet pozwoleń na budowę. Trwa przygotowanie postępowań przetargowych na wybór wykonawców prac budowlanych, podano także.
„Porozumienie Gaz-System z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk S.A. (ZMPG) mówi o tym, że ZMPG będzie odgrywał wspierającą rolę w procesie projektowania, przygotowania i realizacji inwestycji Gaz-System, jako jednostka zarządzająca infrastrukturą portową i jej rozwojem. Współpraca obejmuje wsparcie w pozyskaniu wszelkich niezbędnych decyzji. ZMPG będzie zobowiązany zapewnić Gaz-System media niezbędne do realizacji inwestycji, na zasadach odrębnie uzgodnionych. Zarząd Portu udostępni także na wniosek spółki nieruchomości na terenie Portu, sąsiadujące z terenami objętymi inwestycją – na podstawie odrębnych uzgodnień. Strony uzgodnią także szczegółowe zasady korzystania z nabrzeży portowych oraz kwestie służebności przesyłu, przejazdu i przechodu niezbędne do realizacji przedsięwzięcia” – napisano dalej.
Komisja Europejska w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility – CEF) przyznała projektowi LNG Gdańsk dofinansowanie na opracowanie specyfikacji technicznej i przeprowadzenie prac projektowych. Maksymalna wysokość przyznanego wsparcia wynosi ok. 19,6 mln euro, przypomniano także.
Inwestycja zakłada umiejscowienie w rejonie Gdańska pływającej jednostki FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit), zdolnej do wyładunku LNG, procesowego składowania i regazyfikacji LNG, a także do świadczenia usług dodatkowych. Oddanie inwestycji do użytkowania jest planowane w perspektywie 2027/2028 roku.
Gaz-System jest spółką strategiczną dla polskiej gospodarki. Odpowiada za przesyłanie gazu ziemnego, zarządza niemal 12 tys. km gazociągów w Polsce i podmorskim gazociągiem Baltic Pipe oraz jest właścicielem Terminalu LNG im w Świnoujściu.
Źródło: ISBnews