Grupa AB oczekuje, że będzie się rozwijać się co najmniej w tempie dynamiki rynku dystrybucji IT, dla którego prognozy mówią o 4% wzrostu w Polsce, poinformował wiceprezes i CFO Grzegorz Ochędzan. Grupa zakłada dalszą optymalizację zapasów, rozważa akwizycje i refinansowanie zapadających obligacji.
„Rynek dystrybucji IT spadł w I kwartale o 2%, a my urośliśmy o 6%. Biorąc pod uwagę prognozy Context, rynek dystrybucji IT w Polsce w tym roku będzie kolejnym rosnącym z szacowaną dynamiką 4% (lepiej zachowywać mają się tylko kraje Nordics z szacowaną 5-proc. dynamiką). Prognozy dla Polski nie uwzględniają przetargu dla szkół, co będzie dodatkowym impulsem dla przychodów. My do tej pory rośliśmy ponad rynek. Nasz model biznesowy, dywersyfikacja produktowa i geograficzna pozwalają na osiąganie wyższych od rynku wyników. Oczekujemy zatem, że będziemy się rozwijać co najmniej w tempie rynku. Przy naszych kompetencjach jest to wielce prawdopodobne. Dodatkowo klaster krajów na których działamy (Polska, Czechy, Słowacja – dwa ostatnie nieujęte oddzielnie w prognozach Context) to 4. rynek europejski, a jego udział w wielkości europejskiego rynku rośnie” – powiedział Ochędzan podczas wideokonferencji.
Perspektywy dla dystrybucji IT w Polsce CFO Grupy AB ocenił jako pozytywne, a jako źródła popytu rynkowego w bieżącym roku wymienił transformację cyfrową, programy wspierające wydatki na IT (projekt zakupów notebooków dla uczniów i nauczycieli, program pożyczek na transformację cloud, program rozwoju dostępu do szybkiego dostępu do netu), czy korzystne zmiany legislacyjne w usługach administracji publicznej.
Wśród segmentów działalności grupy Ochędzan wskazał na 22-proc. dynamikę r/r segmentu VAD w I kwartale kalendarzowym.
„To bardzo dobry wynik w obecnym otoczeniu, uwzględniając ograniczoną dostępność niektórych produktów. Segment cloud Grupy AB odnotował dynamikę obrotów na poziomie 133% r/r i 41% wzrostu liczby sprzedanych usług. Jesteśmy największym sprzedawcą rozwiązań cloud w regionie. W segmencie telco odnotowaliśmy 13% wzrostu r/r w rynku dystrybucji na tle spadkowego rynku smartfonów w tym okresie. Grupa AB ma już 55% udział w sprzedaży urządzeń Apple w Polsce i widzimy nadal dużą przestrzeń do dalszych wzrostów sprzedaży Apple w kraju” – wymienił CFO.
Podkreślił spadek wartości zapasów w minionym kwartale.
„Na spotkaniu po dwóch kwartałach r. fin. Grupy mówiłem, że chcemy te zapasy optymalizować po okresie, kiedy wzrost zapasów wynikał i z zerwanych łańcuchów dostaw i sytuacji ogólnej w 2022 roku, szczególnie agresji Rosji na Ukrainę i rynkowych tego konsekwencji. W okresie I kwartału skutecznie realizowaliśmy politykę optymalizacji poziomu zapasów. To cały czas się dzieje. Chcemy to zrobić w sposób kontrolowany, który nie będzie przynosił negatywnych efektów na obsługę naszych klientów. Jak pokazują wyniki, udaje nam się to realizować” – powiedział Ochędzan.
Zaznaczył, że praca związana z optymalizacją zapasów widoczna jest w przepływach operacyjnych, które w ujęciu 12 miesięcy LTM wyniosły niemal 193 mln zł.
„Widać tutaj ogromną pracę, jaką wykonaliśmy, jeżeli chodzi o zmniejszenie wartości zapasów, co jest korzystne, bo spółka i grupa odchudziła bilans w tej części, stała się bardziej przygotowana do różnych scenariuszy rynkowych. Jednocześnie ma na tyle potencjału, żeby realizować sprzedaż w sposób efektywny w kolejnych kwartałach” – stwierdził CFO.
Dodał, że grupa ma łącznie ok. 740 mln zł potencjału finansowego do wykorzystania.
Tymczasem Grupa AB rozgląda się za potencjalnymi akwizycjami.
„Mamy tu podejście zachowawcze, przyglądamy się różnym podmiotom. Decyzje, jakie podejmiemy będą wyważone i przemyślane. Dbając o pieniądze akcjonariuszy i obligatariuszy, chcemy zapewnić im bezpieczeństwo przy takich transakcjach” – zaznaczył Ochędzan.
Ponadto celem Grupy AB jest także dalsza dywersyfikacja źródeł finansowania, dlatego planuje refinansowanie zapadających w tym obligacji.
„Chcemy w tym rynku zrealizować refinansowanie, ale musi to być na warunkach win-win dla spółki i obligatariuszy. Emisje, które realizowaliśmy od 2014 (6 w tym 4 wykupione) pokazały AB z najlepszej strony. Jesteśmy tu, gdzie jesteśmy m.in. dzięki finansowaniu z obligacji” – podsumował.
Grupa AB jest jednym z największych podmiotów prowadzących działalność dystrybucyjną w branży IT w regionie Środkowej Europy obejmującym Polskę, Czechy i Słowację. AB S.A. jest spółką notowaną na rynku głównym GPW od 2006 roku. W roku obrotowym 2021/2022 (lipiec 2021 – czerwiec 2022) miała 14,03 mld zł skonsolidowanych przychodów.
Źródło: ISBnews