Obecnie komunikowanie się za pomocą obrazu ma istotne znaczenie w marketingu i trudno wyobrazić sobie bez niego codzienność w każdej firmie, niezależnie od profilu jej działalności. Dlatego pytania o realizacje filmowe pojawiają się często, choć samo wskazywania ceny to rzadkość. Powód tego jest prosty: cena może być różna i w praktyce ma na nią wpływ wiele czynników. Produkcja reklamowa to często usługa szyta na miarę, dlatego wiele zależy od tego, ile ostatecznie za nią zapłacimy. Oto wskazówki co do ceny produkcji filmowej w przypadku różnych filmów.
Popularne formaty filmowe zamawiane przez firmy
Aby móc mówić o cenach produkcji konieczne jest wskazanie jej form, ponieważ poszczególne z nich posiadają różne warianty cenowe. I tak w pierwszej kolejności mamy do czynienia z prostymi produkcjami, takimi jak:
- zaproszenie, które mają czas do 30 sekund,
- krótkie instrukcje i poradniki, których czas trwania wynosi do 45 sekund,
- inne element prezentacji, trwające kilka do kilkudziesięciu sekund.
- filmiki okolicznościowe – z czasem do 45 sekund.
Ceny poszczególnych form filmowych różnią się między sobą. I tak w praktyce najwięcej – maksymalnie do 1500 złotych zapłacimy za zaproszenia i krótkie poradniki (choć można znaleźć już oferty zaczynające się od 600 złotych, co w praktyce zależy od długości, ponieważ im większa tym koszt wzrasta). Za inne elementy prezentacji, które trwają do kilkudziesięciu sekund, zapłacimy od 300 do 600 złotych i dodatkowo za każdy kolejny. Do najtańszych nie należą też filmy okolicznościowe, ponieważ jest to wydatek rzędu 1200 złotych za film o czasie około 15 sekund do 2500 złotych za film trwający około 45 sekund.
Wskazane wyżej przykłady cen odnoszą się do krótkich filmów, które są emitowane np. w mediach społecznościowych, na stronach WWW i rzadziej mają charakter czysto reklamowy. Są to też zaproszenia na wydarzenie, krótkie materiały instrukcyjne oraz filmy okolicznościowe, np. zachęcające do oglądania konkretnego kanału na You Tube.
Cena za długie formaty filmowe
W przypadku znacznie dłużnych filmów (Trwających ponad 45 sekund) cena również jest uzależniona od rodzaju. I tak:
- za instrukcję montażu itp., która trwa od 1 minuty do ok. 10 minut, należy średnio zapłacić około 3000 do nawet 9000 złotych,
- za krótki metraż fabularny do 30 minut – od 1000 do około 6000 złotych,
- za wypowiedź prezentera lub eksperta trwającą od 3 do 15 minut – od 1200 do 2000 zł.
- za prezentację multimedialną do 10 minut – maksymalnie do 2500 złotych.
Złożone produkcje filmowe i ich cena
Produkcja filmowa obejmuje nie tylko proste formy, ale też te bardziej złożone. W praktyce zatem stają się kluczowe pytania – ile kosztuje produkcja filmowa tego typu realizacji i od czego jest uzależniona?
Złożone produkcje filmowe mogą mieć postać krótkich formatów, których czas nie przekracza 30 sekund. W takiej sytuacji mowa na ogół o filmach, które trafiają do social mediów, reklamują dany produkt lub usługę oraz lub np. mają postać zapętlonego filmu na stronie głównej i slidera w serwisie.
W zakresie cen należy wskazać, że stawki zaczynają się od około 800 złotych za krótką prezentację produktu w formie wideo. Im dłuższa – tym cena wzrasta. Z kolei za billboard sponsorki, który trwa średnio około 8 sekund, należy zapłacić od 3500 złotych do 7000 złotych. Cena za krótki spot w social mediach to około 2500 – 6000 zł (czas trwania 15 – 30 sekund). Droższy jest filmik na stronę – od 2000 złotych za filmik, który trwa około 6 sekund.
Złożona produkcja filmowa obejmuje też wideo, którego czas jest znacznie dłuższy. Mowa tu o spotach, które trwają od 30 sekund w górę. I tak np. cena za spot telewizyjny o tym czasie trwania wynosi średnio od około 35000 – do nawet 180000 złotych. Prezentacja multimedialna o czasie od 1 minuty do około 10 minut to cena 8000 do 30000 złotych. Natomiast film korporacyjny, który trwa od 2 do 4 minut, średnio kosztuje od 10000 do 40000 złotych. Ceny krótkich filmów fabularnych zaczynają się od około 5 tys. złotych.
Aby móc wyprodukować wskazane wyżej filmy konieczne jest zastosowanie nowoczesnych rozwiązań technologicznych i takich elementów jak np. drony i specjalne oświetlenie. Na potrzeby produkcyjne używa się też ujęć z kamery, a w trakcie nagrywania pracuje reżyser i scenarzysta. Niezbędne są konsultacje z dźwiękowcem oraz asystentami planu, a same filmy dodatkowo wzbogaca się o grafiki i animacje. Odbywa się casting na aktorów, a czasami, gdy jest to konieczne, korzysta się z usług profesjonalnego lektora.
Różnice w cenach za konkretne produkcje filmowe – z czego wynikają?
Jak można zauważyć po wskazanych przykładach cen za konkretne rodzaje materiałów wideo – widać znaczne różnice. Mają na to wpływ takie czynniki jak np. indywidualny charakter każdej produkcji, co dokładnie wyjaśnia dom produkcyjny. Warto zapoznać się z nimi już na etapie składania zamówienia, by móc określić jaki koszt poniesiemy w związku z realizacją materiałów wideo.
W kwestiach finansowych znacznie ma cel, jaki chcemy osiągnąć kiedy zlecamy wykonanie filmu wideo. I tak np. może on promować daną markę, być zachętą do zakupu danego produktu lub np. nowości na rynku, wskazywać jak korzystać z danego produktu i zawierać instrukcję lub np. stanowić relację z czegoś itp. Do wskazanego celu dobiera się środek, który pozwoli na jego realizację. Czasami np. właściwy będzie spot reklamowy (jeśli chcemy coś sprzedać), a czasami np. poradnik (gdy realizujemy cele informacyjne). O wizerunek firmy dba, z kolei firmowe sprawozdanie z wydarzenia. Ceny realizacji, jakie zlecamy do domu produkcyjnego, mogą się miedzy sobą różnić, na co ma wpływ konkretny rodzaj zlecenia, czas jego trwania i kwestie indywidualne. W praktyce warto odpowiednio wcześniej określić cel materiału wideo, jaki ma powstać i dobrać właściwy środek. To nie mniej ważne niż sam wybór dobrego wykonawcy i rozważenie wszystkich kwestii, jakie mają wpływ na ostateczną produkcję. Koszty produkcji można i powinno się ustalić już na wstępie, co pozwoli przewidzieć wydatki i wdroży w praktyce kwestię jaką są produkcje filmowe na potrzeby firmowe.
Materiał Partnera