Kolejowe przewozy pasażerskie w Polsce wzrosły o 60,8% r/r do 30,4 mln pasażerów w maju br. W ciągu ostatnich 10 lat wyższą liczbę pasażerów (31,2 mln) odnotowano jedynie w październiku 2019 r. W ujęciu pracy przewozowej wzrosły o 85% r/r do 2,1 mld pasażerokilometrów – to najwyższy poziom wykonanej pracy przewozowej od sierpnia 2019 r., kiedy to jej wartość osiągnęła 2,3 mld pasażerokilometrów, podał Urząd Transportu Kolejowego (UTK).
Praca eksploatacyjna w maju wyniosła 15,5 mln pociągokilometrów, co oznacza wzrost o 0,9 mln pociągokilometrów (6,1%) rok do roku. Średnia odległość przejazdu pasażera w maju 2022 r. to 68,9 km, czyli o 9 km więcej (15,1%) niż rok wcześniej, podano.
„Ponad dwukrotny wzrost w liczbie pasażerów rok do roku (117,6%) odnotował przewoźnik PKP Intercity, z którego usług skorzystało prawie 5,3 mln pasażerów (2,8 mln pasażerów więcej niż rok wcześniej). Polregio odnotowało wzrost z 5 do 7,7 mln pasażerów (54,9%), natomiast Koleje Mazowieckie wykazały o 1,4 mln pasażerów więcej (wzrost z 3,8 mln do 5,2 mln pasażerów). Maj tego roku w przypadku większości pozostałych przewoźników samorządowych oznaczał wzrost o ponad 50% w liczbie pasażerów wobec maja 2021 r.” – czytamy w komunikacie.
W porównaniu z kwietniem 2022 r. koleją przewieziono o 3,5 mln pasażerów więcej (13,1%), praca przewozowa osiągnęła wartość o 0,3 mld pasażerokilometrów wyższą (15,2%), a praca eksploatacyjna wzrosła o 0,6 mln pociągokilometrów (3,7%) m/m. Średnia odległość przejazdu 1 pasażera w maju była dłuższa o 1,3 km (1,9%) niż w kwietniu tego roku.
Maj 2022 r. w przewozach pasażerskich to wyższe wyniki w porównaniu z analogicznym miesiącem w 2019 r. – okresem przed wybuchem pandemii: przewieziono o niemal 2 mln pasażerów więcej (6,9%), praca przewozowa osiągnęła wartość o 0,3 mld wyższą (13,4%), a praca eksploatacyjna wzrosła o 1,4 mln pociągokilometrów (9,8%). Średnia odległość przejazdu pasażera w maju 2022 r. była o 3,9 km dłuższa (6,1%) niż w maju 2019 r., wskazano również.
„Ogółem od początku tego roku z usług kolei skorzystało 128,4 mln pasażerów, wykonano pracę przewozową na poziomie 8,4 mld pasażerokilometrów, a praca eksploatacyjna wyniosła 76,5 mln pociagokilometrów” – zakończono.
Źródło: ISBnews