Kolejowe przewozy towarowe w Polsce spadły w ujęciu masy przewiezionych towarów o 12,2% r/r do 18,6 mln ton w maju br. W ujęciu wykonanej pracy przewozowej spadły o 8,5% do ok. 5 mld tonokilometrów, wynika z danych Urzędu Transportu Kolejowego (UTK).
„Maj 2023 r. w kolejowych przewozach towarowych to kolejny z rzędu miesiąc niższego wolumenu przewiezionej masy w zestawieniu rok do roku. W ubiegłym miesiącu koleją przewieziono 18,6 mln ton towarów, o 2,6 mln ton mniej (-12,2%) niż w maju 2022 r. Spadek odnotowano również w wielkości pracy przewozowej, która wyniosła niemal 5 mld tonokilometrów – o 0,5 mld tonokilometrów mniej (-8,5%) niż przed rokiem. W przypadku wykonanej przez pociągi towarowe pracy eksploatacyjnej, która wyniosła 6,9 mln pociągokilometrów, spadek wyniósł 0,6 mln pociągokilometrów (-7,8%) w zestawieniu rok do roku. Wyższa niż w maju 2022 r. (o prawie 11 km) była natomiast średnia odległość przewozu 1 tony tonu towaru, która osiągnęła wartość 266 km” – czytamy w komunikacie.
Maj 2023 r. w kolejowych przewozach towarów był natomiast nieznacznie lepszy w zestawieniu z kwietniem. Ogółem masa przewiezionych towarów wzrosła miesiąc do miesiąca o 0,6 mln ton (+3,3%), praca przewozowa była wyższa o 0,06 mld tonokilometrów (+1,2%), a praca eksploatacyjna wzrosła o 0,1 mln pociągokilometrów (+1,9%) wobec miesiąca wcześniej. Niższą niż w kwietniu 2023 r. wartość – o prawie 6 km – uzyskała tylko średnia odległość przewozu 1 tony ładunku, wskazano także.
„Ogółem w pierwszych pięciu miesiącach 2023 r. koleją przewieziono prawie 97,1 mln ton towarów, wykonano pracę przewozową na poziomie 25,9 mld tonokilometrów, a pracę eksploatacyjną w wysokości 35,5 mln pociągokilometrów. W zestawieniu z okresem styczeń-maj 2022 r. oznacza to spadek masy przewiezionych koleją towarów o 7,7 mln ton (-7,4%) i spadek pracy eksploatacyjnej o 0,2 mln pociągokilometrów (-0,7%). W przypadku pracy przewozowej jest to nieznaczny wzrost – o 0,6 mld tonokilometrów (+2,4%) w porównaniu do pierwszych pięciu miesięcy w 2022 r.” – zakończono.
Źródło: ISBnews