Kolejowe przewozy towarowe w Polsce wzrosły w ujęciu masy przewiezionych towarów o 3,4% r/r do 21,1 mln ton w maju br. W ujęciu wykonanej pracy przewozowej wzrosły o 14,5% do 5,4 mld tonokilometrów, wynika z danych Urzędu Transportu Kolejowego (UTK).
„Praca eksploatacyjna z kolei wzrosła z 6,9 mln pociągokilometrów w maju 2021 r. do 7,4 mln pociągokilometrów w maju 2022 r. (+7,1%). W maju odnotowano również największą średnią odległość przewozu 1 tony ładunku, było to 254 km – o 25 km więcej niż w analogicznym miesiącu 2021 r.” – czytamy w komunikacie.
W porównaniu do kwietnia 2022 r. odnotowano spadek w masie przewiezionych towarów o 0,2 mln ton (-0,7%). Pozostałe parametry były jednak wyższe niż w kwietniu. Praca przewozowa zwiększyła się o 0,1 mld tonokilometrów (2,4%), a praca eksploatacyjna o 0,2 mln pociągokilometrów (3,3%). Średnia odległość przewozu 1 tony towaru była natomiast dłuższa o 8 km (wzrost z 246 km do 254 km).
Spadek w masie przewożonych towarów w ujęciu miesiąc do miesiąca dotyczył około połowy spółek realizujących przewozy w maju 2022 r. W jednostkowych przypadkach nie były to duże spadki, jednak dla całego rynku wpłynęły na zmniejszenie przewozów w stosunku do kwietnia o niecały 1%, podkreślono.
„Po pięciu miesiącach 2022 r. przewieziono koleją łączną masę 104,6 mln ton, wykonano pracę przewozową na poziomie 25,2 mld tonokilometrów, a łączna praca eksploatacyjna pociągów towarowych wyniosła 35,3 mln pociągokilometrów” – czytamy dalej.
Źródło: ISBnews