Polski Standard Płatności (PSP) odnotował wzrost liczby transakcji BLIK-iem we wszystkich kanałach – łącznie do 240 mln w IV kw. 2021 roku, to oznacza wzrost o 70% r/r. Na koniec roku z systemu płatności mobilnych aktywnie korzystało 10,1 mln osób, poinformował PSP – operator BLIK-a. Łączna wartość transakcji w IV kwartale wyniosła 32,6 mld zł, natomiast rok zamknął się kwotą 103,3 mld zł. W całym 2021 roku BLIK odnotował 763 mln transakcji.
„W ostatnim kwartale 2021 r. zrealizowano aż 240 mln transakcji, to ponad 70% więcej niż w analogicznym okresie roku 2020. Najwięcej, bo aż 160,9 mln, stanowiły zakupy w e-commerce. Transakcje online to 67% ogółu operacji BLIK-iem. Według szacunków Polskiego Standardu Płatności, udział BLIK-a we wszystkich płatnościach e-commerce na polskim rynku przekracza już 70%. Już 5% transakcji w e-commerce (7,3 mln) rozliczonych zostało przez globalnych operatorów płatności – użytkownicy BLIK-a coraz chętniej płacą nim w zagranicznych sklepach internetowych” – czytamy w komunikacie.
Drugim najchętniej wykorzystywanym kanałem wśród użytkowników są przelewy na numer telefonu BLIK. W tej kategorii wzrost r/r to 155%. Łączna liczba transakcji wyniosła 39,55 mln (wobec 15,5 mln rok wcześniej). Zrealizowano również 29,3 mln transakcji w tradycyjnych terminalach płatniczych – to blisko 150% więcej niż w IV kwartale 2020 roku.
W ostatnim kwartale 2021 liczba transakcji w bankomatach wzrosła o prawie 50% r/r do 10,5 mln. Wypłaty i wpłaty w bankomatach stanowiły 4,4% wszystkich transakcji BLIK-iem, wskazano także.
„Jedna trzecia dorosłych Polaków aktywnie korzysta z BLIK-a, to duże osiągnięcie po 7 latach od startu systemu. W dalszym ciągu widzimy duży potencjał do wzrostu na polskim rynku. W naszym systemie jest zarejestrowanych ponad 21 mln aplikacji bankowych. Chcemy, aby niemal każdy użytkownik bankowości mobilnej w Polsce korzystał w wygody sposób z BLIK-a. Zdobywamy pozycje europejskiego lidera nowoczesnych płatności mobilnych, co daje nam solidne podstawy do międzynarodowej ekspansji. Naszą ambicją jest to, aby BLIK stał się w europejskim systemem płatności angażującym użytkowników europejskich aplikacji bankowych w świecie szeroko rozumianego e-commerce, contactless i P2P” – powiedział prezes PSP Dariusz Mazurkiewicz, cytowany w materiale.
W IV kw. 2020 r. 6 największych banków udostępniło na masową skalę możliwość płacenia BLIK-iem zbliżeniowo. W ten sposób płacić mogą już klienci Alior Banku, ING, Millennium, mBanku, PKO Banku Polskiego oraz Santander Bank Polska. Na koniec grudnia 2020 roku usługę aktywowało 428 tys. osób. W ostatnim kwartale roku zapłacili zbliżeniowo BLIK-iem ponad 2,8 mln razy.
W całym 2021 roku BLIK odnotował 763 mln transakcji. Łącznie od czasu uruchomienia systemu w lutym 2015 roku użytkownicy zrealizowali 1,5 mld operacji. Wartość transakcji w całym roku osiągnęła poziom 103 mld zł (przy 207,5 mld od początku uruchomienia systemu w 2015 roku), wskazano również.
„2021 rok jest dla nas szczególny. Wyniki transakcyjne z tylko jednego roku można porównywać z tym, co udało się osiągnąć w 6 wcześniejszych latach łącznie. Z BLIK-a korzysta aktywnie ponad 10 mln osób i jest on dostępny powszechnie – w każdym banku, który oferuje aplikację mobilną. BLIK-iem można zapłacić już wszędzie – w całym ecommerce, a dzięki uruchomieniu płatności zbliżeniowych także w każdym terminalu na świecie, który jest przystosowany do odbierania tego typu płatności. Co więcej, dynamika wzrostu transakcyjności wyniosła aż 80% r/r, co pokazuje, że mamy nadal ogromny potencjał do dalszego rozwoju” – dodał Mazurkiewicz.
Udziałowcami spółki PSP są: Alior Bank, Bank Millennium, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski oraz Mastercard. Z BLIKA-a mogą korzystać również klienci Getin Banku, Banku Pekao, BNP Paribas, Credit Agricole, Inteligo, Nest Banku, Banku Pocztowego i banków spółdzielczych zrzeszonych w Spółdzielczej Grupie Bankowej, w Banku BPS i bankach spółdzielczych Grupy BPS.
Źródło: ISBnews