Mennica Polska we współpracy z Mastercardem i Zarządem Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej wdrożyły internetowy system sprzedaży biletów okresowych komunikacji miejskiej w Bydgoszczy, których identyfikatorem jest bankowa karta zbliżeniowa, podały spółki we wspólnym komunikacie.
Pasażerowie komunikacji miejskiej w Bydgoszczy – jako pierwsi w Polsce – mogą potwierdzać uprawnienia do przejazdu autobusem lub tramwajem na podstawie biletu okresowego zbliżeniową kartą płatniczą. Dotychczas nośnikiem i zarazem identyfikatorem tego typu biletów była wyłącznie elektroniczna karta miejska, emitowana przez Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej, podano.
„Od września br. zbliżeniowa karta płatnicza może stanowić potwierdzenie naszego prawa do przejazdu transportem publicznym w ramach biletu okresowego (miesięczny, 30-dniowy, 14-dniowy, 90-dniowy, semestralny uczniowski lub semestralny studencki). Zakupiony bilet będzie aktywny od momentu sfinalizowania transakcji za pośrednictwem portalu pasażera Bydgoskiej Karty Miejskiej (BKM) – bez potrzeby korzystania z automatu stacjonarnego czy wizyty w biurze obsługi klienta lub innym punkcie, gdzie możemy doładować kartę miejską” – czytamy w komunikacie.
Dotychczas tzw. zbliżeniówka była wyłącznie identyfikatorem potwierdzającym zakup biletu jednorazowego lub czasowego w kasownikach Open Payment System – nowatorskiego rozwiązania od Mennicy Polskiej. W ramach portalu pasażera nośnikiem i zarazem identyfikatorem biletów długookresowych była natomiast elektroniczna karta zbliżeniowa w formacie Mifare Plus, emitowana przez Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej – na niej był kodowany bilet okresowy zakupiony online w systemie BKM.
„W Polsce jest wiele miast, w których pasażerowie nie mają możliwości korzystania z biletu elektronicznego. Proponujemy tam rozwiązanie polegające na zakupie online, poprzez portal pasażera, biletów okresowych, dla których identyfikatorem potwierdzającym uprawnienie do przejazdu są zbliżeniowe karty płatnicze. W przypadku biletów jednorazowych i czasowych optymalnym rozwiązaniem pozostaje nasz Open Payment System, gdzie regulacja należności za przejazd jest realizowana w mobilnych kasownikach instalowanych bezpośrednio w pojazdach komunikacji miejskiej” – powiedział dyrektor Działu Handlowego Płatności Elektronicznych w Mennicy Polskiej Jacek Sieński, cytowany w komunikacie.
Z innowacji mogą skorzystać również miasta bez systemu biletu elektronicznego – rozwiązanie opiera się na zbliżeniowych kartach płatniczych, internetowym portalu pasażera oraz specjalnych czytnikach kontrolerskich, podkreślono.
„W Mastercard zawsze chętnie wspieramy miasta od strony technologicznej, wdrażając najbardziej przyjazne i bezpieczne produkty związane z płatnościami. Z ogromną satysfakcją stawiamy kolejny krok wraz z Mennicą i samorządem, by rozwijać w Bydgoszczy projekt, który zapewni szybki i wygodny system obsługi pasażerów. Jako partner wdrożenia kładziemy nacisk na wykorzystanie potencjału technologii do tego, by tworzyć bardziej przyjazne miejsce do życia. Skoro pasażerowie mogą już płacić zbliżeniowo za niemal wszystkie zakupy, to naturalnie oczekują, że będą mieli taką możliwość również w komunikacji miejskiej. W Polsce takie rozwiązania mają wielki potencjał, ponieważ już ponad 90% wszystkich transakcji kartowych w kraju odbywa się zbliżeniowo. Zapraszamy do współpracy kolejne polskie samorządy, które chcą w bezpieczny sposób wykorzystać nowe technologie, by poprawić swoje wyniki finansowe i podnieść satysfakcję pasażerów” – dodała dyrektor ds. rozwoju rynku w polskim oddziale Mastercard Europe Kamila Kaliszyk.
Mennica Polska, uznawana za jedną z najbardziej zaawansowanych technologicznie mennic na świecie, jest czołowym producentem monet i numizmatów w Polsce oraz Europie. Jest także jedynym producentem sztabek złota inwestycyjnego w Polsce oraz liderem w zakresie wdrażania, obsługi i rozwoju systemów karty miejskiej. Ponadto realizuje inwestycje deweloperskie w Warszawie. Spółka jest notowana na GPW od 1998 r.
Mastercard jest firmą technologiczną działającą w globalnym obszarze płatności.
Źródło: ISBnews