Trwają ostatnie prace związane z odbiorem całorocznej automatycznej myjni PKP Intercity zlokalizowanej na terenie stacji postojowej we Wrocławiu. Inwestycja kosztowała ponad 33 mln zł, a za jej realizację odpowiadała firma Mostostal Warszawa, podał przewoźnik. Nowoczesne myjnie działają też w Warszawie i Krakowie (KGZ), a kolejne PKP Intercity planuje wybudować m.in. w Szczecinie oraz Gdyni, przypomniano.
W 2020 roku PKP Intercity podpisało umowę z firmą Mostostal Warszawa obejmującą zaprojektowanie i zbudowanie myjni automatycznej wraz z urządzeniami oraz towarzyszącą infrastrukturą na terenie bocznicy kolejowej przewoźnika we Wrocławiu. Myjnia jest obiektem całorocznym służącym do mycia zewnętrznego pociągów. Hala myjni o długości ok. 200 metrów została wyposażona w portale samojezdne ze szczotkami i dyszami wzdłuż linii toru. Inwestycja obejmuje również system zabezpieczenia przed oblodzeniem, gdzie odbywać się ma zabezpieczanie podwozi pojazdów szynowych przed oklejaniem śniegiem i lodem, czytamy w komunikacie.
„Jako przewoźnikowi, który realizuje koncepcję zrównoważonego rozwoju, zależało nam, aby myjnia posiadała ekologiczne rozwiązania. Dlatego wyposażona została w oczyszczalnię ścieków z obiegiem zamkniętym wody technologicznej, pozwalającym na wielokrotne wykorzystywanie wody z mycia oraz system zbierania deszczówki. Na dachu pomieszczenia technicznego myjni zamontowane zostały panele fotowoltaiczne w celu produkcji energii elektrycznej na potrzeby własne budynku” – powiedział członek zarządu PKP Intercity Krzysztof Świerczek, cytowany w materiale.
„Budowa była pod względem organizacyjnym i technicznym szczególnie wymagającym zadaniem, ponieważ realizowaliśmy ją w obiekcie, który pełni ważną rolę dla ogólnokrajowego systemu kolejowego i pracuje w trybie ciągłym. Staranna koordynacja prac pozwoliła zrealizować zadanie z zabezpieczeniem logistyki, a także zagwarantowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa. Wrocławska myjnia pociągów to kolejne po generalnym remoncie Dworca PKP Gdańsk Główny zadanie, które zrealizowaliśmy w obszarze budownictwa kolejowego. Zaznaczamy naszą obecność w segmencie rynku, a także na Dolnym Śląsku, gdzie realizujemy szereg inwestycji” – dodał wiceprezes Mostostalu Warszawa Jorge Calabuig Ferre.
Budowa myjni kosztowała ponad 33 mln zł i stanowi część projektu unijnego „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity SA”, realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. To kolejny tego typu obiekt PKP Intercity. W maju 2022 roku została oddana do użytku myjnia na warszawskim Grochowie, a w listopadzie 2023 roku – sezonowa myjnia w Krakowie. Łącznie spółka wybuduje 7 nowoczesnych myjni, zakończono w informacji.
Mostostal Warszawa jest aktywny we wszystkich podstawowych sektorach branży budowlanej, a zakres usług obejmuje generalne wykonawstwo inwestycji oraz realizację projektów „pod klucz” dla partnerów krajowych i zagranicznych. Spółka debiutowała na GPW w 1993 r. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 1,61 mld zł w 2022 r.
PKP Intercity to największy w Polsce kolejowy przewoźnik dalekobieżny. W 2023 r. miał ok. 68 mln pasażerów.
Źródło: ISBnews