Wartość polskiego rynku rozrywki i mediów wyniesie w 2022 r. 12,3 mld USD, wynika z polskiej edycji raportu „Global Entertainment & Media Outlook 2022-2026”, opracowanego przez PwC Polska. Ten wynik plasuje nasz kraj w pozycji lidera w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (CEE), jeżeli chodzi o wartość przychodów z tego sektora. W latach 2022-2026 średnioroczne tempo wzrostu przychodów z rynku E&M w Polsce wyniesie 4,4%, podczas gdy globalnie sektor będzie wzrastał r/r o 3,9%.
„Przez ostatnie 2 lata światowe marki musiały przejść przyspieszony kurs przetrwania i reorganizacji swojego dotychczasowego status quo. Pandemia sprawiła, że trendy przyszłości, jak digitalizacja czy cyfryzacja treści, stały się rzeczywistością rynku i konsumentów, co szczególnie widoczne jest w branży rozrywki i mediów. Przychody z reklamy w tradycyjnej formie, do której przywykło pokolenie wyżu demograficznego, minimalnie wzrosły, żeby w 2026 roku zacząć spadać. Polski rynek rozrywki i mediów w 2026 roku będzie wciąż największym w regionie CEE pod względem wielkości przychodów, które przekroczą 14 mld USD. Branża medialno-rozrywkowa w Polsce będzie stanowić wówczas 26% całego rynku CEE” – powiedział partner i lider sektora telekomunikacji, rozrywki i mediów PwC Polska Marcin Sidelnik, cytowany w komunikacie.
W 2022 r. zarówno w Polsce jak i na świecie przychody z różnych form reklamy stanowić będą ponad 30% przychodów z rynku rozrywki i mediów ogółem. W kolejnych latach ta część rynku będzie tylko rosnąć. Kluczowy jest w tym udział reklamy internetowej, która na polskim rynku stanowić będzie w 2022 r. ponad 60% przychodów z całego rynku reklamowego (2,3 mld USD). Przychody z reklamy telewizyjnej (1 mld USD) nadal stanowić będą istotną część przychodów z reklamy ogółem (3,8 mld USD), a w kolejnych latach będą plasować się na stabilnym poziomie, notując niewielki wzrost (CAGR 1% w ciągu pięciu lat), podkreślono.
„W 2022 roku zarówno w Polsce jak i na świecie tempo wzrostu przychodów branży medialno-rozrywkowej dyktują digitalizacja, usługi mobilne i reklama cyfrowa. Liderem polskiego i globalnego rynku jest segment dostępu do internetu, który odpowiada za 22% przychodów w Polsce (2,7 mld USD) i 30% na świecie (784,4 mld USD). Wzrost przychodów w tym sektorze związany jest głównie z rozwojem usług mobilnych, rozwojem nowoczesnej sieci komunikacyjnej FTTH (Fiber To The Home), internetu mobilnego oraz sieci 5G. Drugi największy udział w rynku zajmuje reklama internetowa, która w 2022 r. wygenerowała 2,3 mld USD przychodów na Polskim rynku, co stanowi 18% całości rynku” – dodał partner w zespole usług dla sektora telekomunikacji, rozrywki i mediów PwC Polska Paweł Wesołowski.
Według firmy największą dysproporcję między wynikami dla Polski i świata widać porównując sektor telewizji i wideo. Nad Wisłą udział tego segmentu rynku jest nadal znaczący – to 16% przychodów z całej branży, podczas gdy na świecie – 9%. Mimo rosnącej popularności serwisów streamingowych (usługi OTT to w Polsce 7% całości przychodów za 2022, przy 3% przychodów na świecie) i przechodzenia na konsumpcję treści w internecie Polacy są nadal mocno przywiązani do tradycyjnej telewizji.
„W perspektywie najbliższych kilku lat najszybciej będą rozwijać się w Polsce segmenty reklamy internetowej oraz kin, których wzrost wyniesie ok. 9%. Średnioroczne wskaźniki wzrostu tych kategorii są wyższe niż globalnie (reklama internetowa 7,68%; kina 8,51%). Na świecie intensywnie rozwija się sektor gier wideo (ok. 8% do 2026 r. i jest to wyższy wzrost niż ten, który obserwujemy nad Wisłą 7%). Tendencję spadkową zarówno w Polsce, jak i na świecie widać w segmencie gazet i magazynów, co wiąże się z trendem odchodzenia od papierowych wydań prasy. Na świecie największą dynamikę rozwoju widać w sektorze wirtualnej rzeczywistości i gier mobilnych – eksperci PwC prognozują aż 19% wzrost przychodów do 2026 r.” – wskazała partner w zespole usług dla sektora telekomunikacji, rozrywki i mediów PwC Polska Małgorzata Górna.
Mimo silnej pozycji sektora usług OTT w Polsce ta część rynku będzie rosnąć globalnie znacznie szybciej niż w Polsce – eksperci PwC prognozują prawie 7-proc. wzrost CAGR sektora usług OTT do 2026 r. na świecie, podczas gdy u nas ten sektor będzie rósł na poziomie ok. 3%. Mimo spadków na świecie w sektorze tradycyjnej telewizji i wideo (-0,58% CAGR) w Polsce nadal ta kategoria będzie notować niewielki wzrost przychodów (1,2%) w ciągu 4 lat. Potwierdza to mocną pozycję i przywiązanie konsumentów do konsumpcji treści poprzez tradycyjną telewizję. W kategorii książek w Polsce mimo wzrostu czytelnictwa widać wyraźną stagnację, a nawet minimalny spadek przychodów (-0,1%). Inaczej ma się sytuacja na rynkach światowych – sektor książek będzie rósł o 1,2 % CAGR do 2026 r., zakończono.
23. edycja raportu „Global Entertainment & Media Outlook 2022-2026” prezentuje pięcioletnią perspektywę dla 14 segmentów rynku rozrywki i mediów w 52 krajów na świecie.
Źródło: ISBnews