Przekroczenie wartości 100 mld zł przez polski e-commerce wtym roku jest coraz bardziej realne, ocenia managing partner Unity Group Grzegorz Rudno-Rudziński.
„Przez ostatnie 3 miesiące (marzec-maj) – i w pierwszej połowie czerwca także – doszło do trwałej zmiany preferencji zakupowych konsumentów. Analiza profili klientów, pojawiających się online wskazuje, że w większości nie wrócą oni już do galerii handlowych. Dlaczego? Ponieważ reprezentują oni grupę, dla której sam pobyt w galerii nie był przyjemnością, tylko znaną formą dokonywania zakupu. Raz 'przymuszeni’ przez COVID do wypróbowania zakupów w kanale online, nie przejawiają chęci powrotu do wcześniejszych nawyków. Idąc jeszcze dalej, analizując grupę osób, które pobyt w galerii traktowały jako rozrywkę (a przy okazji sposób na zakupy), wielu tych klientów polubiło formę online i przyzwyczaiło się do niej. To wszystko sprawia, że przekroczenie wartości 100 mld zł przez polski e-commerce w tym roku, co jako Unity Group zaprognozowaliśmy już w kwietniu, jest coraz bardziej realne” – napisał Rudno-Rudziński w komentarzu przesłanym ISBnews.
„Nie należy jednak popaść w hurraoptymizm, bo e-commerce jest wycinkiem całej branży handlowej, a ta rok do roku notuje niższy poziom sprzedaży. Obecny 2-3 krotny wzrost sprzedaży online na razie nie rekompensuje w pełni strat w kanale offline. Można, a nawet trzeba, się do tej 'nowej normalności’ dostosować i z defensywy przejść do ofensywy. Dla tradycyjnych sklepów oznacza to jedno – już czas przestać się tylko przyglądać dużym wzrostom e-commerce, a najwyższa pora stać się ich uczestnikiem. By to osiągnąć, potrzeba zmian w łańcuchu dostaw. Samo posiadanie platformy e-commerce przestaje być już opcją by móc konkurować i osiągać zyski. To pociąga za sobą także konieczność przebranżowienia ludzi, bo już przed pandemią brakowało w kraju wykwalifikowanych pracowników odnajdujących się w świecie biznesu online” – dodał.
Z kolei dla istniejących już e-sklepów najbliższe miesiące to czas na dynamiczne budowanie pozycji na coraz bardziej konkurencyjnym rynku. Od nich można oczekiwać przede wszystkim inwestycji, które pozwolą rozwijać platformy e-commerce funkcjonalnie, integrować je z innymi systemami, inwestować w nowe narzędzia takie jak np. aplikacje mobilne, programy lojalnościowe, e-katalogi i podobne. Walka o klienta w sieci będzie teraz jeszcze bardziej zawzięta i tu nie ma już miejsca na spóźniony refleks, stwierdził także ekspert.
W ub. tygodniu także minister finansów Tadeusz Kościński oceniał, że jest „duża szansa”, iż wartość polskiego handlu internetowego przekroczy w tym roku 100 mld zł wobec 50 mld zł w ub.r.
Jak podał dziś Główny Urząd Statystyczny (GUS), udział sprzedaży przez internet w sprzedaży detalicznej (w cenach bieżących) ogółem wyniósł 9,1% w maju wobec 11,9% w kwietniu i 8,1% w marcu br. W styczniu i lutym br. udział ten wynosił 5,6%.
Unity Group jest partnerem technologicznym w transformacji cyfrowej przedsiębiorstw z ponad 500 zrealizowanymi projektami w obszarze digitalizacji. Zespół składa się z ponad 220 ekspertów z różnych dziedzin IT.
Źródło: ISBnews