Ponad 60% dużych i średnich firm w Polsce deklaruje, że działa w oparciu o przygotowaną wieloletnią strategię, wynika z badania pt. „Biznes bez kompasu”, przygotowanego przez Grant Thornton. Jednocześnie 50% badanych podmiotów ma strategię, którą zakomunikowała pracownikom, a tylko 1/3 dodatkowo przygotowała strategię w formie oficjalnego dokumentu, który łatwo zweryfikować.
„Ponad 60% przedsiębiorstw, które wzięły udział w naszym badaniu, odpowiedziało twierdząco na pytanie, czy ma opracowaną strategię działania na najbliższe lata. Sytuacja wygląda lepiej w przypadku firm dużych, zatrudniających 250 osób i więcej, gdzie posiadanie strategii deklaruje 94% podmiotów. W przypadku średnich spółek (50-249 zatrudnionych) – odpowiedziało w ten sposób 55% respondentów. Do braku strategii rozwoju przyznaje się blisko 20% wszystkich pytanych podmiotów i blisko 1/4 firm średnich. Natomiast żadna duża spółka nie zadeklarowała takiej odpowiedzi” – czytamy w raporcie.
Wg Grant Thornton warto odnotować, że odsetek firm, które na pytanie o posiadanie strategii odpowiedziały „trudno powiedzieć”, to także blisko 20% wszystkich podmiotów (22% wśród firm średnich i 6% wśród dużych podmiotów).
Kolejne pytanie – o formę przygotowanej strategii – pokazuje, jak niewiele spółek w Polsce działa w oparciu o jasno sformułowaną strategię, która pozwala na konsekwentne zarządzanie projektami strategicznymi. Okazuje się, że jedynie 37% przebadanych podmiotów posiada strategię działania na najbliższe lata, zakomunikowaną załodze i sporządzoną w formie oficjalnego dokumentu, który łatwo można zweryfikować, wskazano również.
Ponad 90% dużych i średnich firm w Polsce, które zadeklarowały, że mają opracowaną strategię, twierdzi, że na bieżąco weryfikuje i aktualizuje jej założenia. Jedynie 2% podmiotów nie ma takiego zwyczaju, a 6% badanych odpowiada „trudno powiedzieć”.
„Wśród dużych i średnich firm w Polsce, które posiadają opracowaną strategię na najbliższe lata, aż 66% deklaruje, że przygotowało ją bez pomocy doradców zewnętrznych. Jedynie 18% potwierdza, że sięgnęła po wsparcie z zewnątrz przy tworzeniu planów strategicznych na przyszłość, a 16% nie umie powiedzieć, czy byli oni zaangażowani w proces. Do zatrudnienia doradców z zewnątrz w ramach wsparcia w przygotowaniu strategii przyznają się częściej duże podmioty (25%), jednak nadal połowa z nich deklaruje założenia strategiczne opracowała samodzielnie. W przypadku średnich firm 17% badanych podmiotów przygotowało strategię z udziałem doradców, natomiast zdecydowana większość (70%) pracowała nad planem strategicznym bez wsparcia z zewnątrz” – czytamy dalej.
Badanie przeprowadzono wśród właścicieli i członków zarządu 100 średnich i dużych przedsiębiorstw w Polsce na zlecenie Grant Thornton w ramach cyklu International Business Report. Badanie prowadzono metodą CATI (wywiady telefoniczne) przez firmę Biostat we wrześniu 2022 r.
Źródło: ISBnews