Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podpisała z Przedsiębiorstwem Usług Technicznych Intercor umowę na realizację drogi ekspresowej S7 na odcinku Moczydło (granica woj. małopolskiego) – Miechów o wartości ok. 752,9 mln zł, poinformował minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Długość odcinka to ok. 18,7 km.
„Mówiliśmy, że droga S7, jak to tylko będzie możliwe, najpilniej będzie realizowana i [mamy] dowód na to, że te słowa zamieniają się w czyny. Dziś mamy czas, że spora część gospodarki nie funkcjonuje, ale nie ta, która dotyczy budownictwa” – powiedział Adamczyk podczas wideokonferencji prasowej.
Inwestycja ma się zakończyć w 2023 r.
Ze słów dyrektora krakowskiego oddziału GDDKiA Tomasza Pałasińskiego wynika, że wkrótce zostanie ogłoszony przetarg na ostatni małopolski odcinek S7, który obecnie jest na etapie decyzji środowiskowej. To 5,3 km drogi na południe od Miechowa (od węzła Miechów do węzła Szczepanowice).
Rozstrzygnięcie przetargu i wybór wykonawcy były możliwe dzięki zwiększeniu środków na tę inwestycję o 68 mln zł przez ministra infrastruktury. W ciągu tygodnia wykonawcy zostanie przekazany plac budowy. Dla inwestycji została już wydana zgoda na realizację, dodało ministerstwo w komunikacie.
W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa (po dwa pasy ruchu i rezerwa na trzeci pas) na odcinku Moczydło – węzeł Miechów, o długości ok. 18,7 km. Wybudowane zostaną dwa węzły drogowe: Książ i Miechów, 24 obiekty inżynierskie, 20 przepustów o funkcji ekologicznej i dwa miejsca obsługi podróżnych: MOP Giebułtów przy jezdni z ruchem w kierunku Kielc oraz MOP Małoszów w kierunku Krakowa. Na granicy Małoszowa i Giebułtowa w gminie Książ Wielki powstanie najdłuższa na tym odcinku estakada (ponad 600 m), która będzie pełniła także funkcję przejścia dla zwierząt, podano także.
Odcinek S7 Moczydło – Miechów jest częścią 55 kilometrowej trasy S7, która została podzielona na krótsze odcinki realizacyjne:
- Moczydło – Miechów o dł. 18,7 km,
- Miechów – Szczepanowice o dł. 5,3 km,
- Szczepanowice – Widoma o dł. 13,1 km,
- Widoma – Kraków (z włączeniem do węzła Igołomska) o dł. 18,3 km.
Droga ekspresowa S7 będzie jednocześnie stanowić obwodnice dla 3 miejscowości: Książ Wielki, Miechów i Słomniki.
Od decyzji środowiskowej, wydanej dla 5 km odcinka Miechów – Szczepanowice, odwołało się do Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju i Ochrony Krajobrazu Poradowa. Procedura odwoławcza nie jest jeszcze zakończona.
Na odcinku S7 Szczepanowice – Widoma prace rozpoczęły się we wrześniu 2019 r. i trwały bez większych przerw w okresie zimowym. Zaawansowanie prac na tym odcinku S7 wynosi ponad 27% w zakresie robót mostowych i ponad 24% w ramach robót drogowych. Wykonywane są wykopy, wymieniane słabonośne grunty i wznoszone nasypy. Na obiektach mostowych betonowane i zasypywane gruntem są fundamenty podpór i przyczółków oraz wykonywane są zbrojenia i betonowanie filarów. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2021 r.
Dla odcinka S7 Widoma – Kraków trwa procedura uzyskiwania decyzji ZRID (zgody na realizację inwestycji drogowej) w Urzędzie Wojewódzkim.
S7 od granicy pomiędzy województwami świętokrzyskim i małopolskim do Krakowa jest częścią międzynarodowej drogi europejskiej E-77 przebiegającej od Gdańska przez Warszawę do granicy państwa ze Słowacją w miejscowości Chyżne.
Źródło: ISBnews