Rośnie zapotrzebowanie na wykwalifikowanych specjalistów AI w polskich organizacjach, co wiąże się ze zdobyciem odpowiednich umiejętności, wynika z badania AI & Skills 2020 firmy Microsoft. 94% pracowników firm wykorzystujących AI przyznaje, że chce podnosić swoje kompetencje, a 66% już uczestniczyło w odpowiednich programach szkoleniowych.
„Zdaniem uczestników, popyt na umiejętności z zakresu AI znacząco rośnie. Polscy ankietowani przyznają, że już w ciągu 6-10 najbliższych lat udział osób z wymaganymi kompetencjami w tym zakresie sięgnie 55%, przy średniej dla wszystkich krajów wynoszącej 49,5%. W firmach wykorzystujących sztuczną inteligencję w sposób zaawansowany, specjaliści od AI będą stanowili nawet 58% wszystkich pracowników posiadających kompetencje w tym zakresie” – czytamy w komunikacie.
Firmy dostrzegają największe korzyści biznesowe ze stosowania sztucznej inteligencji, gdy jej wdrażanie „idzie pod rękę” z rozwojem kompetencji pracowników. Dotyczy to zarówno umiejętności technicznych, takich jak zaawansowana analiza danych czy programowanie, jak i miękkich, takich jak zaawansowana komunikacja i negocjacje, podano także.
„Rozwój umiejętności cyfrowych w obszarze AI to swoista polisa ubezpieczeniowa dla każdego biznesu na przyszłość. Potrzeba do tego odpowiedniej kultury organizacyjnej, ale także odpowiednich zasobów wiedzy i motywacji. Ogłoszony przez Microsoft plan inwestycyjny związany z budową pierwszego w Polsce centrum przetwarzania danych w chmurze i rozwojem kompetencji cyfrowych dla 150 tysięcy osób pozwoli jeszcze lepiej uwolnić potencjał, który drzemie nie tylko w polskich programistach i osobach pracujących w branży IT. Szansę na zdobycie nowych umiejętności w ramach różnorodnych projektów, warsztatów, hackathonów i szkoleń będzie miał każdy. Program wzmocni rozwój Polskiej Doliny Cyfrowej, żeby technologiczne serce Europy biło właśnie tutaj” – powiedziała członek zarządu polskiego oddziału Microsoft Magda Taczanowska, cytowana w komunikacie.
„80% polskich firm zatrudniających powyżej 250 pracowników, które już mają rozwiązania AI na pokładzie, widzi w tej technologii konkretną wartość dla swojego biznesu. Główne obszary, w których wykorzystują sztuczną inteligencję to bardziej produktywne procesy oraz rozwój produktów i usług. Zastosowanie automatyzacji pozwala na odzyskanie czasu, który, jak wynika z badania, najchętniej jest wykorzystywany do podnoszenia kompetencji w tym obszarze. Interesujące jest, że rozwiązania AI wychodzą poza działy IT usprawniając działanie marketingu, sprzedaży czy nawet HR” – dodała odpowiedzialna za obszar AI i kompetencji w polskim oddziale Microsoft Diana Oleksiuk-Szczurowska.
W przeprowadzonym przez Microsoft badaniu „AI & Skills” wzięło udział ok 12 000 pracowników i liderów biznesu z obszaru większych przedsiębiorstw (ang. enterprise) na 20 rynkach na całym świecie w marcu 2020 roku. Polskę reprezentowało 611 przedstawicieli firm zatrudniających więcej niż 250 pracowników.
Źródło: ISBnews