Ruch konsumentów w czterech monitorowanych formatach, tj. w dyskontach, hipermarketach, supermarketach i sieciach convenience, wzrósł w okresie I-III kw. br. średnio o 3,63% w porównaniu z analogicznym okresem ub.r., wynika z badania Proxi.cloud i UCE Research. Supermarkety i dyskonty r/r odnotowały wzrosty odpowiednio o 11,53% i 10,32%, a hipermarkety i sieci convenience – o 0,99% i 0,26% r/r.
„Wzrost na tym poziomie w okresie 9 miesięcy należy oceniać jako nieznaczny. Stanowczo nie powinien on być interpretowany jako powód do entuzjazmu. Na taki rezultat mogło wpłynąć wiele czynników. Mogły to być np. oferty produktowe poszczególnych sieci, promocje, ale też trendy związane ze zmieniającą się każdego roku sytuacją ekonomiczną państwa i konsumentów” – powiedział współautor badania z Proxi.cloud Miłosz Sojka, cytowany w komunikacie.
Patrząc na ruch w poszczególnych formatach, widać same wzrosty w relacji rocznej. Największy z nich zaliczyły supermarkety – o 11,53%. Dalej w rankingu są dyskonty z wynikiem 10,32%, hipermarkety – 0,99%, a także sieci typu convenience – 0,26%.
„Różnica na poziomie mniejszym niż 1% w przypadku sklepów convenience i hipermarketów nie jest zaskakująca. Oferty sieci należących do tych segmentów są dość przewidywalne. Grupa konsumentów, która je odwiedza, ma konkretne cele zakupowe. W placówkach convenience zazwyczaj są nabywane art. pierwszej potrzeby. Z kolei w hipermarketach z reguły są robione duże zapasy produktów spożywczych i chemii gospodarczej. Natomiast wzrost o ponad 10% w przypadku supermarketów i dyskontów potwierdza to, że mają one szerszą ofertę i lepsze ceny niż convenience oraz są bardziej dostępne niż hipermarkety. Dlatego są pierwszym wyborem konsumentów, jeśli chodzi o codzienne zakupy uzupełniające domowe półki” – dodał Nikodem Sarna z Proxi.cloud.
Analitycy z UCE Research informują, że w ciągu trzech kwartałów tego roku liczba unikalnych klientów spadła dla całego rynku o 2,59% w porównaniu z analogicznym okresem ub.r. Pod tym względem wszystkie formaty są na minusie. W hipermarketach liczba tzw. unique shoppers zmniejszyła się r/r o 4,8%, w supermarketach – o 3,82%, w dyskontach – o 3,68%, a convenience – o 3,55%, podkreślono.
„Biorąc pod uwagę udział poszczególnych formatów sklepów w łącznej liczbie wizyt w badanych punktach sprzedaży, liderem jest convenience – 60,9% (rok wcześniej – 62,9%). Dalej w rankingu są dyskonty – 20,4% (poprzednio – 19,2%), supermarkety – 13,4% (12,4%), a na końcu – hipermarkety – 5,3% (5,5%)” – czytamy dalej.
W trzech pierwszych kwartałach br. średnia liczba wizyt we wszystkich sklepach przypadająca na jednego shoppera wyniosła 128,6. To wzrost o 6,39% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, kiedy odnotowano wynik 120,9. Wszystkie formaty poszły do góry, a najbardziej – supermarkety, bo o 15,96% (I-III br. – 20,3, rok wcześniej – 17,5). Kolejne w zestawieniu są dyskonty – 14,53% (odpowiednio 29,3 i 25,6), hipermarkety – 6,07% (10,1 i 9,5), a także convenience – 3,95% (81,7 i 78,6).
Ponadto z badania wynika, że w trzech kwartałach br. średni czas przebywania w sklepie wyniósł 9 minut i 26 sekund. To nieznacznie więcej (o 0,55%) niż w analogicznym okresie ubiegłego roku – 9 min. i 23 sek. Wzrost nastąpił w dyskontach – o 0,77% r/r (I-III kw. br. – 16 min. i 10 sek., rok wcześniej – 16 min. 03 sek.). W pozostałych formatach odnotowano spadki, w convenience – o 3,62% r/r (I-III kw. br. – 5 min. 07 sek., rok wcześniej – 5 min. 19 sek.), w supermarketach – o 1,96% r/r (13 min. 54 sek. i 14 min. 11 sek.), a w hipermarketach – o 1,09% r/r (21 min. 47 sek. i 22 min. 01 sek.), zakończono.
Badanie zostało przeprowadzone przez firmę technologiczną Proxi.cloud i platformę analityczno-badawczą UCE RESEARCH w oparciu o dane z trzech pełnych kwartałów br. z odniesieniem do analogicznego okresu w poprzednim roku, z wykluczeniem świąt oraz niedziel niehandlowych. Analiza obejmuje zachowania konsumentów odwiedzających dyskonty spożywcze, supermarkety, hipermarkety i sieci typu convenience. Wielkość próby wyniosła 522,4 tys. konsumentów. Zbadano ruch w ponad 33 tys. sklepów.
Źródło: ISBnews