Rynek artykułów dziecięcych wzrośnie o 3,3% do 14,97 mld zł w 2021 r. wobec 14,49 mld zł w 2020 r. Dynamika wzrostu przyspieszy do ok. 5% w 2022 r., prognozuje firma PMR. Barierą dla rozwoju branży jest demografia i spodziewana malejąca liczba dzieci. Udział handlu online produktami dziecięcymi ma w 2026 r. sięgnąć 36,6% całości sprzedaży.
„Okres lockdownu oraz zamkniętych placówek opiekuńczych i oświatowych sprzyjał re-aranżacji przestrzeni domowej, czyli wydzielania miejsc do nauki i zabawy, oraz zakupom nowych gier i zabawek. Szczególnie popularne były te, które zajmowały dzieci na dłużej lub te, które interesowały rodziców, czyli wpisujących się w trend na rynku zabawkarskim nazwanym kidult” – napisano w komentarzu do raportu „Handel detaliczny produktami dla dzieci w Polsce 2021. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2021-2026”.
W ocenie PMR, największą barierą dla rozwoju rynku produktów dla dzieci w Polsce w średnim i długim terminie jest demografia.
„Bardzo niski poziom urodzeń w 2020 r. przyczynił się do rekordowo niskiego poziomu przyrostu naturalnego. W 2020 r. odnotowano ponad 355 tys. urodzeń żywych wobec 375 tys. w 2019 r. W okresie prognozy tendencje demograficzne nie ulegną odwróceniu. Szczególnie niekorzystne są prognozy dla liczby dzieci w grupie wiekowej od urodzenia do 3. roku życia, która od 2021 r. do 2026 r. zmniejszy się o ponad 15%” – wskazano w raporcie.
PMR prognozuje, że liczba dzieci w wieku 0-3 w Polsce będzie sukcesywnie spadać i wyniesie w 2022 r. 1,398 mln, w 2024 r. 1,294 mln, zaś w 2026 r. 1,236 mln. W 2019 r. było to 1,545 mln, a w 2020 r. 1,521 mln.
„W nadchodzących latach najtrudniejsza sytuacja prognozowana jest w segmentach bezpośrednio związanych z prognozami demograficznymi dotyczącymi liczby urodzeń żywych, a więc: żywności dla niemowląt, gdzie prognozowany przez PMR CAGR dla lat 2022-2026 wynosi -3,9%, artykułów higienicznych oraz wózków dziecięcych i fotelików samochodowych” – napisano.
W przypadku tych ostatnich kategorii, dodatkowym problemem dla detalistów i producentów pozostaje obrót wtórny, czyli re-commerce, dodano.
Jak wynika z badania PMR przeprowadzonego we wrześniu 2021 r. i cytowanego w raporcie, spośród osób deklarujących zakup wózka dziecięcego 26% wybrało produkt używany, a w przypadku fotelików samochodowych analogiczny odsetek wyniósł 28%.
„W pozostałych segmentach rynku produktów dla dzieci – tj. odzieży dziecięcej, obuwia dziecięcego, zabawek oraz mebli dziecięcych i artykułów wyposażenia pokoi dziecięcych – wyższy dochód rozporządzalny gospodarstw domowych w większym stopniu zamortyzuje negatywne tendencje demograficzne przekładając się na wyższe wydatki per dziecko” – czytamy także.
Wrześniowe badanie PMR wskazało również, że ponad połowa – 54% – respondentów, tj. osób kupujących produkty dla dzieci, deklaruje, że epidemia COVID-19 nie wpłynęła na ich wybory dotyczące zakupów produktów dziecięcych.
W rozmowie z ISBnews analityk PMR Magdalena Filip wskazała również, że jednym z aktualnych kłopotów branży handlowej, także segmentu dziecięcego, są opóźnienia i zakłócenia łańcucha dostaw. Przedstawiciele rynku artykułów dziecięcych spodziewają się dalszych zakłóceń w łańcuchu dostaw.
„W najbliższym czasie poziom frachtów i dostępność kontenerów pozostanie raczej problematyczna. Na problemy związane z zakłóceniem łańcucha dostaw, czy to w dostawie produktów czy komponentów, i przede wszystkim na problem drastycznych i nagłych podwyżek cen ich sprowadzenia, wskazują w rozmowach z PMR przedsiębiorcy z segmentu wózków i fotelików dziecięcych, odzieży i obuwia, a także zabawek” – powiedziała Filip.
W ocenie PMR, przed wybuchem pandemii największym kanałem sprzedaży produktów dla dzieci były sklepy spożywcze, a obecnie jest to sprzedaż online, której udział w rynku do 2026 r. ma wzrosnąć do prawie 37%.
„W sprzedaży sklepowej – regularnej bądź na zasadzie krótkich serii sprzedażowych – znajdują się niemal wszystkie wyszczególnione przez PMR segmenty i kategorie produktowe. Jednak w 2020 r. największym kanałem stał się kanał internetowy, który zanotował wzrost sprzedaży o 40,5% r/r. Sprzedaż w ramach e-sklepów i platform handlowych stanowiła 27,2% rynku produktów dla dzieci w Polsce” – napisano w raporcie.
„Według naszej prognozy, w 2026 r. ponad 1/3, bo 36,6%, środków wydawana na analizowane przez nas kategorie produktów dziecięcych będzie wydawana online” – dodano.
W ocenie analityka PMR, w 2022 r. sprzedaż artykułów dziecięcych w Internecie osiągnie wartość 30,8% całości rynku, a dominującą pozycję będą miały platformy handlowe.
„W kontekście całego handlu detalicznego artykułami dla dzieci największym kanałem dystrybucji w 2022 r. będzie sprzedaż internetowa z udziałem wartościowym rzędu 30,8%, z przewagą udziału platform handlowych nad udziałem e-sklepów. Na drugim miejscu uplasują się sklepy spożywcze – tu dominujący udział będą miały formaty wielkopowierzchniowe” – powiedziała ISBnews Filip.
Pytana o wpływ oczekiwanej w 2022 r. wysokiej inflacji na skłonność Polaków do zakupu zabawek, czyli produktów nie pierwszej potrzeby, analityk PMR powiedziała, że będzie to „czynnik ryzyka”, ale nie zaburzy wzrostowego trendu.
„Z jednej strony, wysoka inflacja podwyższy nominalną wartość rynku, ale jednocześnie może wpłynąć negatywnie na decyzje zakupowe konsumentów, każąc się dwa razy zastanowić czy dany produkt kupić. Wydaje się, że ryzyko dwucyfrowego poziomu inflacji w pierwszych miesiącach 2022 r. zostało ograniczone za sprawą tarcz antyinflacyjnych” – oceniła Filip.
Dodała, że zgodnie z przewidywaniami zespołu ekonometryków PMR, średnioroczna stopa inflacji w 2022 r. wyniesie 6,3%, co przełoży się na dalszy wzrost sprzedaży artykułów dziecięcych w tempie ok. 5% r/r.
„Według prognoz makroekonomicznych PMR, dopiero od 2024 r. inflacja powinna wrócić w okolicę celu inflacyjnego i wtedy ten czynnik ponownie stanie się neutralny dla wartości rynku” – powiedziała.
Firma PMR poinformowała w raporcie, że do produktów dla dzieci zaliczone zostały następujące artykuły: odzież (wraz z bielizną) i obuwie dziecięce, zabawki, kosmetyki dla dzieci i artykuły higieniczne (tj. pieluchy, chusteczki wilgotne do higieny dziecięcej, podkłady higieniczne itp.), żywność dla niemowląt, meble dziecięce oraz wyposażenie pokoi dziecięcych, wózki, foteliki i akcesoria do nich.
Źródło: ISBnews