Selena obserwuje kontynuację negatywnych trendów na rynku i spodziewa się, że I półrocze br. będzie trudne, poinformował prezes Jacek Michalak. Podtrzymał jednak ambicje wzrostu spółki.
„My celujemy wysoko, bo chcielibyśmy się rozwijać, żeby Selena rosła. Będziemy oczywiście chcieli się poprawiać z roku na rok. Natomiast w momencie, kiedy robimy plany na przyszły rok, z reguły robimy to w III kwartale, te dynamiki nie wyglądały jeszcze tak źle, ten IV kw. wyglądał sporo gorzej. W związku z tym na pewno I połowa roku 2023 będzie trudna, ale […] nasze cele strategiczne – ich nie zmieniamy, chcemy żeby firma się rozwijała” – powiedział Michalak podczas konferencji prasowej, pytany o spodziewane dynamiki przychodów i rentowności w 2023 r.
„Trendy państwo widzieliście” – dodał, pytany czy w związku ze słabszą koniunkturą w Polsce skonsolidowane przychody Seleny w I kw. 2023 r. mogą być niższe r/r. Zastrzegł, że spółka nie zamknęła jeszcze wyników za I kw.
Ze słów zarządu wynika także, że nakłady inwestycyjne na 2023 r. zaplanowano na poziomie podobnym do ubiegłego roku. W biznesie podstawowym mają dotyczyć głównie automatyzacji produkcji, poprawy efektywności, wdrożenia produktów i obszaru digital.
„Zarówno byśmy chcieli rosnąć, jak również płacić dywidendę” – powiedział prezes, pytany o plany dywidendowe i zastrzegł, że nie ma jeszcze rekomendacji zarządu dotyczącej 2022 r.
W komentarzu do wyników za ubiegły rok spółka podała, że widzi spowolnienie rynku, odczuwalne szczególnie w drugiej połowie 2022 r. Selena przypomniała, że zgodnie z publicznymi danymi w 2022 roku w Polsce spadła liczba mieszkań, na które wydano pozwolenia lub dokonano zgłoszenia, rozpoczęto także o 27,8% mniej budów mieszkań niż w poprzednim roku. Z kolei w Europie przez cały zeszły rok obserwowano nieznaczny wzrost aktywności w sektorze budowlanym, jednak z wyraźnym osłabieniem koniunktury w ostatnim kwartale.
Zmniejszony popyt i decyzje uczestników rynku o redukcji zapasów w całym łańcuchu w IV kwartale 2022 roku oznaczał dla większości surowców chemicznych korektę cen. Było to szczególnie widoczne w kategorii silikonów, których ceny spadły w IV kwartale 2022 roku do poziomu z początku 2019 roku, podano także.
Grupa Selena FM to globalny producent i dystrybutor chemii budowlanej. Główne marki to Tytan, Artelit oraz hiszpańska Quilosa. Jest jednym z trzech największych światowych producentów piany poliuretanowej używanej do montażu okien i drzwi. Zakłady produkcyjne Seleny są zlokalizowane w Polsce, Brazylii, Korei, Chinach, Rumunii, Turcji oraz w Hiszpanii. W 2008 r. spółka zadebiutowała na warszawskiej giełdzie. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 1,67 mld zł w 2022 r.
Źródło: ISBnews