Sprzedaż smartfonów w Polsce wyniosła 8,53 mln sztuk w 2020 r., co oznacza spadek o 8,5% r/r, wynika z danych IDC Polska. W ujęciu wartościowym spadek wyniósł 11,4% r/r.
„Pandemia COVID-19 negatywnie wpłynęła na sprzedaż smartfonów, ponieważ do zdalnej pracy czy nauki dużo praktyczniejszym zakupem od smartfonu był laptop czy nawet tablet. Spadł także popyt na flagowe modele, a do łask klientów wróciły tańsze smartfony, które do niedawna jeszcze ich zdaniem nie zapewniały im wystarczająco dobrych doświadczeń z użytkowania. Dlatego też spadły średnie ceny a przez to wartość rynku” – powiedział analityk IDC Marek Kujda, cytowany w komunikacie.
Liderem rynku w ujęciu ilościowym została firma Xiaomi (30,8% udziału). Na drugim miejscu znalazł się Samsung (21,8%), a na trzecim – Huawei (16,1%). Natomiast w ujęciu wartościowym liderem sprzedaży w 2020 roku była firma Apple (26,2% udziału), wyprzedzając Xiaomi (23,4%) oraz Samsunga (21,6%), wynika z danych IDC.
„Sankcje USA pozbawiły Huawei możliwości dostarczania na rynek nowych smartfonów z usługami i aplikacjami Google, co niestety negatywnie odbiło się na zainteresowaniu klientów. Dało to firmom Xiaomi, Oppo i Lenovo możliwość zwiększenia ich udziałów w rynku kosztem Huawei. Z kolei w przypadku Apple w Polsce dobrze sprzedawały się mniejsze modele iPhone’ów tj. SE i 12 Mini, dzięki którym firma zwiększyła sprzedaż”- podsumował Kujda.
International Data Corporation (IDC) to jedna z największych firm zajmujących się badaniami rynku i doradztwem w zakresie informatyki, telekomunikacji i elektroniki użytkowej.
Źródło: ISBnews