Wartość sprzedaży sklepów małoformatowych w marcu br. spadła o 8,8% r/r, a w ujęciu miesięcznym wzrosła o 14,7%, wynika z danych Polskiej Izby Handlu (PIH) i Centrum Monitorowania Rynku (CMR). Łączna liczba transakcji w sklepach małoformatowych spadła o 7,4% r/r.
„W porównaniu z lutym 2021 r. liczba klientów odwiedzających sklepy małego formatu wzrosła o 17%, natomiast łączne obroty sklepów zwiększyły się o 15%. Marzec jest dłuższy i zwykle znacznie cieplejszy niż luty, dlatego w tym miesiącu większość kategorii, szczególnie tych wrażliwych na pogodę, notuje duże wzrosty w ujęciu m/m. W marcu 2021 r. klienci sklepów małoformatowych znacznie częściej kupowali m.in. napoje gazowane i wodę czystą (paragonów z tymi kategoriami było odpowiednio o 20% i 22% więcej niż w lutym), piwo (wzrost liczby transakcji o 10%) czy lody” – czytamy w komunikacie.
W takim samym okresie roku poprzedniego dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych rdr wyniosła: +10,8%
„Duże spadki w ujęciu r/r odnotowały produkty zbożowe, jak np. ryż i kasza (spadek wartości sprzedaży o około 60%), a także inne produkty kupowane na zapas, jak olej (spadek wartości sprzedaży o 28%), konserwy rybne, cukier czy papier toaletowy (spadek wartości sprzedaży o 50%). Znacznie mniej niż przed rokiem klienci sklepów małoformatowych wydali na używany wówczas do dezynfekcji spirytus (spadek sprzedaży aż o 97%), a także mydła w płynie (spadek o 76%), żele i środki antybakteryjne czy gumowe rękawice” – podano również.
Wyższe ceny „małpek” przełożyły się na spadek sprzedaży całej kategorii wódek – w okresie od stycznia do marca 2021 r. wydatki klientów sklepów małoformatowych na wódki czyste były o prawie 3% niższe niż przed rokiem, natomiast sprzedaż w przeliczeniu na litry spadła o 9% (w samym marcu spadek wolumenu w ujęciu r/r wyniósł 17%).
W marcu w sklepach małoformatowych wartość sprzedaży napojów gazowanych była o 4% wyższa niż przed rokiem, jednak w przeliczeniu na litry sprzedaż tej kategorii spadła o 24% r/r, podano.
W marcu 2021 r. średnia wartość paragonu w sklepach małoformatowych do 300 m2 wyniosła 19,11 zł, nieco mniej niż rok wcześniej (kiedy klienci wydawali na zakupy średnio 19,44 zł). W ostatnim miesiącu do koszyka trafiało średnio 4,1 opakowań produktów, co oznacza spadek o 5% w porównaniu z marcem 2020 r.), podały instytucje.
Dynamika sprzedaży w supermarketach 301-2 500 m2 (z wyłączeniem dyskontów) w marcu 2021 r. to: m/m +23,6%, r/r -1,4%.
Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2 oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.
Źródło: ISBnews