Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) nałożył na spółkę Merida Polska 2 445 329 zł kary za zakazywanie swoim dystrybutorom sprzedaży rowerów przez internet, co spowodowało podział rynku i ograniczenie konsumentom możliwości wyboru jedynie do najbliższych sklepów stacjonarnych, podał Urząd.
W opracowanych przez Meridę Polska zasadach określających reguły współpracy z dealerami, zawarty był zakaz prowadzenia sprzedaży wysyłkowej za pośrednictwem własnych stron internetowych oraz zewnętrznych platform sprzedażowych, a jego złamanie mogło skutkować zerwaniem umowy. Ograniczenie sprzedaży przez internet prowadziło do faktycznego, terytorialnego podziału rynku, podano.
„Narzucone przez spółkę Merida Polska zasady sprzedaży rowerów powodowały ograniczenie konkurencji wśród dystrybutorów i prowadziły do podziału rynku między dealerami. Dla konsumenta oznaczało to brak możliwości skorzystania z atrakcyjniejszej oferty przez internet, co mogło skutkować wyższymi cenami oferowanych produktów. Zainicjowane i organizowane przez spółkę Merida Polska porozumienie ograniczające konkurencję stanowiło poważne naruszenie polskich i unijnych reguł konkurencji” – podkreślił prezes UOKiK Tomasz Chróstny, cytowany w komunikacie.
Za praktyki ograniczające konkurencję na krajowym rynku sprzedaży rowerów prezes UOKiK ukarał spółkę Merida Polska kwotą 2 445 329 zł. Decyzja nie jest prawomocna, przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Źródło: ISBnews