Spółka MMI – producent małych i średnich autobusów – pozyskała 33,36 mln zł finansowania od funduszu Vinci. Kapitał zostanie wykorzystany przez MMI do stworzenia autobusów elektrycznych w trzech wariantach, obejmujących pojazdy niskowejściowe, niskopodłogowe oraz normalnopodłogowe, podały spółki. Plany MMI obejmują także stworzenie minibusa elektrycznego zasilanego wodorowym ogniwem paliwowym oraz budowę nowoczesnej hali produkcyjnej pozwalającej na dwukrotne zwiększenie wolumenu produkowanych pojazdów.
„Choć, zarówno w Polsce, jak i na świecie obserwujemy coraz więcej autobusów miejskich z napędem elektrycznym lub hybrydowym, wciąż dotyczy to przeważnie głównych linii w dużych miastach. Wyzwaniem pozostaje obsługa mniej zatłoczonych połączeń nocnych, komunikacji w obrębie ścisłych centrów miast, a także transport w mniejszych miejscowościach, szczególnie tych zlokalizowanych na terenach górskich i podgórskich oraz wiejskich. Odpowiedź na te wyzwania chce zapewnić polski producent małych i średnich autobusów z Redzikowa, koło Słupska” – czytamy we wspólnym komunikacie spółek.
Zatrudniająca ponad 70 osób firma MMI, zajmująca się do tej pory tworzeniem pojazdów zasilanych olejem napędowym oraz sprężonym gazem ziemnym, przygotowuje się do transformacji technologicznej i produkcji własnych pojazdów bezemisyjnych. Realizacji tego celu posłuży pozyskany kapitał w wysokości 33,36 mln zł od funduszu Vinci.
„Pozyskany kapitał chcemy wykorzystać na stworzenie własnej marki małych i średnich autobusów elektrycznych, w tym modeli zasilanych wodorowym ogniwem paliwowym, w trzech wariantach – niskowejściowym, niskopodłogowym i normalnopodłogowym. W tym celu pracujemy nad technologią napędów zeroemisyjnych oraz innowacyjną konstrukcją podwozia i nadwozia. Nasze założenie skupia się na stworzeniu autobusów o jak najmniejszej masie własnej, aby maksymalnie zwiększyć ich zasięg” – powiedział CEO MMI Stanisław Zdrojewski, cytowany w materiale.
„Opracowujemy m.in. nowy typ nadwozia wykonanego w technologii kompozytowej, tj. szkieletowo-laminatowej, którego masa zostanie znacznie obniżona w odniesieniu do tradycyjnej konstrukcji, opartej na szkielecie stalowo-aluminiowym. W dalszej kolejności zakładamy opracowanie układu napędowego z wykorzystaniem silników synchronicznych umieszczonych w piastach kół osi napędowej, co pozwoli uprościć układ przeniesienia napędu, zwiększając jego sprawność i bezawaryjność. Kolejnym krokiem naszych prac będzie stworzenie autobusu zasilanego wodorowym ogniwem paliwowym, a także budowa nowoczesnej hali produkcyjnej pozwalającej na dwukrotne zwiększenie aktualnego wolumenu produkowanych pojazdów” – dodał Zdrojewski.
MMI, który w zeszłym roku zanotował 3-krotną poprawę swoich wyników finansowych, przekraczając 70 mln zł przychodów ze sprzedaży, zakłada, że w ciągu maksymalnie trzech lat będzie posiadać pełną gamę minibusów. Rozwój technologiczny i nowy rodzaj pojazdów pozwoli spółce umocnić swoją pozycję na rynku polskim oraz rozszerzyć działalność i aktualną ofertę we Włoszech, Francji, Niemczech, Szwajcarii oraz Skandynawii, podkreślono.
„Przyjęty przez spółkę harmonogram rozwoju oferty autobusów miejskich, międzymiastowych oraz szkolnych świetnie wpisuje się w oczekiwania rynkowe, związane m.in. z regulacjami unijnymi dotyczącymi bezemisyjnego transportu miejskiego. Elektryczne minibusy MMI będą jednymi z niewielu tego typu pojazdów produkowanych w Europie oraz jednymi z dwóch w przypadku minibusów zasilanych wodorowym ogniwem paliwowym. Opracowany przez ich zespół B+R, we współpracy z zewnętrznymi konsultantami, projekt nadwozia stanowi innowację na skalę europejską, co pozwoli spółce walczyć o silną pozycję na międzynarodowym rynku. Nasza inwestycja w projekt MMI wpisuje się w misję i założenia, jakie Bank BGK powierzył Vinci, tj. rozwijanie technologii wspierających zrównoważony rozwój oraz transformację technologiczną w naszym regionie” – podsumował prezes Vinci Piotr Woliński.
Vinci S.A. to spółka zależna Banku Gospodarstwa Krajowego. Przedmiotem jej działalności jest zarządzanie alternatywnymi spółkami inwestycyjnymi, zapewniającymi odpowiednie rozwiązania w zakresie finansowania polskich przedsiębiorców.
Źródło: ISBnews