Wartość sprzedaży dzieł sztuki i antyków wyniosła 650,7 mln zł w 2022 r., co oznacza wzrost o 10,1% r/r, podał Główny Urząd Statystyczny (GUS). Największą kwotę ze sprzedaży dzieł sztuki i antyków podmioty uzyskały poprzez aukcje – 434,1 mln zł (66,7%), w tym internetowe – 16,3 mln (3,7%).
Z ogólnej liczby podmiotów (204) działających na rynku dzieł sztuki i antyków 60,8% z nich zajmowało się wyłącznie sprzedażą dzieł sztuki i antyków, natomiast pozostałe dodatkowo prowadziły działalność wystawienniczą, podano.
„Najwięcej podmiotów na rynku dzieł sztuki i antyków prowadziło działalność w województwie mazowieckim – 52 (25,5% ogółu podmiotów), w tym 44 podmioty zajmowały się sprzedażą dzieł sztuki i antyków w Warszawie. W województwie małopolskim funkcjonowało 38 podmiotów (18,6%), z których 34 prowadziły działalność w Krakowie. Podobnie jak w poprzednim roku, większość podmiotów (69,1%) zajmujących się sprzedażą dzieł sztuki i antyków miała swoje siedziby w stolicach województw” – czytamy w komunikacie.
Łączna kwota sprzedaży dzieł sztuki i antyków wyniosła 650,7 mln zł i w porównaniu z 2021 r. wzrosła o 10,1%. Podobnie jak w poprzednim roku, najwięcej dzieł sztuki i antyków sprzedano w województwie mazowieckim – za kwotę 508 mln zł, co stanowiło 78,1% ogólnej kwoty
sprzedaży dzieł sztuki i antyków w Polsce.
Największą kwotę uzyskano ze sprzedaży dzieł sztuki i antyków z dziedziny malarstwa – 563 mln zł (tj. 86,5% łącznej kwoty sprzedaży), w tym malarstwa dawnego – 342,8 mln zł (52,7% ogólnej kwoty sprzedaży), a malarstwa współczesnego – 220,2 mln zł (33,8%). W porównaniu z 2021 r. odnotowano wzrost sprzedaży dzieł sztuki z dziedziny malarstwa o 20,2%, przy czym sprzedaż dzieł malarstwa dawnego zwiększyła się o 42,8%, a malarstwa współczesnego zmniejszyła się o 3,6%, wskazano również.
W 2021 r. największą kwotę ze sprzedaży dzieł sztuki i antyków podmioty uzyskały poprzez aukcje – 434,1 mln zł (66,7%), w tym internetowe – 16,3 mln (3,7%)
Jak podaje GUS, kolejnym, znaczącym pod względem łącznej wartości sprzedaży, kanałem dystrybucji była sprzedaż w placówkach handlowych. Jej wartość wyniosła 175,7 mln zł, co stanowiło 27% ogólnej kwoty sprzedaży. Sprzedaż dzieł sztuki i antyków w placówkach handlowych wzrosła o 24,4% w porównaniu z poprzednim rokiem.
Za pośrednictwem internetu (np. sklepy internetowe, platformy sprzedażowe) sprzedano dzieła sztuki i antyki za kwotę 33,3 mln zł (5,1% ogólnej wartości sprzedaży), zakończono.
Źródło: ISBnews