Łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych we wrześniu br. była wyższa o ok. 10,5% r/r, a liczba transakcji wzrosła o 2,5% r/r, wynika z danych Polskiej Izby Handlu (PIH) i Centrum Monitorowania Rynku (CMR).
„Do wzrostu liczby transakcji w największym stopniu przyczyniła się pogoda – wysokie jak na wrzesień temperatury zachęcały do spędzania czasu poza domem, a także do częstszych niż przed rokiem zakupów lodów czy napojów. Najlepszymi dniami pod względem liczby transakcji i wartości sprzedaży były piątek (8 września) i sobota (9 września), kiedy temperatury sięgały 30 stopni Celsjusza” – czytamy w komunikacie.
We wrześniu 2023 r. klienci sklepów małoformatowych robili nieco mniejsze zakupy niż we wrześniu 2022 r. (średnia liczba produktów na paragonie spadła o 1%), mimo to średnia wartość paragonu wzrosła o niemal 8%, do 21,29 zł, podano także
W całym wrześniu w tym formacie placówek sprzedało się o 90% więcej opakowań lodów impulsowych i o 75% więcej opakowań lodów familijnych niż we wrześniu ubiegłego roku. Bardzo duże wzrosty (o kilkadziesiąt procent) rok do roku odnotowały również napoje funkcjonalne i izotoniczne. Znacznie częściej niż we wrześniu 2022 r. klienci sięgali także po wodę czystą (wzrost liczby transakcji o ponad 30%), napoje gazowane (wzrost o 12%) oraz po napoje typu ice tea. We wrześniu wzrost sprzedaży nie tylko w ujęciu wartościowym odnotowało też piwo – w przeliczeniu na litry sprzedało się go o 4% więcej niż przed rokiem, podano również.
„Tegoroczny wrzesień nie był jednak udany dla kategorii wódek – wolumen sprzedaży wódek czystych obniżył się w porównaniu z wrześniem 2022 r. o 10%, natomiast wódek smakowych – o 6%. W porównaniu z wrześniem ubiegłego roku znacznie lepiej niż przed rokiem sprzedawały się natomiast m.in. gotowe drinki, batony i napoje funkcjonalne, musy owocowe, kawa mrożona, a także roślinne zamienniki mleka. Duży spadek cen masła (o 30% w ujęciu r/r) przełożył się na wzrost jego sprzedaży – we wrześniu 2023 r. w placówkach małego formatu sprzedało się o 10% więcej masła (w przeliczeniu na kilogramy) niż rok wcześniej” – czytamy dalej.
Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2 i specjalistyczne sklepy alkoholowe.
Źródło: ISBnews