Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora gamingowego z okresu 17-21 marca.
Ice Code Games: Przygotowuje nową grę pt. „Nightmare Frontier” z myślą o ewentualnym samodzielnym wydaniu w formule early access, poinformował prezes Mateusz Polski. Spółka podejmuje dalsze kroki w celu pozyskania dodatkowych środków na jej realizację, w tym kapitału dłużnego, dodał.
Ice Code Games: Odnotował skonsolidowaną stratę netto w wysokości 12,3 mln zł w 2024 r. wobec straty netto w wysokości 2,39 mln zł rok wcześniej, podała spółka.
Artifex Mundi: Jest na finalnym etapie prac deweloperskich w ramach dwóch strategicznych projektów – nowej gry RPG oraz stworzenia tzw. metagry dla „Unsolved”; zakłada, że ich pierwsze wymierne efekty finansowe rozpozna w 2026 r., poinformował prezes Przemysław Błaszczyk. Natomiast celem na 2025 r. jest maksymalizacja przychodów z obecnie komercjalizowanych produktów, w tym dalsza praca nad dochodowością obecnej wersji „Unsolved”.
CD Projekt: Ogłosił nowe rekrutacje do Warsaw Hub, w tym do projektu „Hadar”, podała spółka
PCF Group: Ogłosił grę „Lost Rift”, która ma pojawić się w trybie early access na Steam, podała spółka
Bloober Team: Data światowej premiery „Projektu R” – gry, która ukaże się pod tytułem „I Hate This Place” – została wyznaczona na IV kw. 2025 r., podał Bloober Team. Gra powstaje na platformy PC, PlayStation 5, Xbox X|S oraz Nintendo Switch. Spółka zamierza wydać „Projekt R” w ramach działu odpowiedzialnego za projekty współtworzone (second party) pod marką „Broken Mirror Games”, co stanowi realizację planu strategicznego na lata 2023-2027.
Artifex Mundi: Odnotował 27,4 mln zł zysku netto w 2024 r. wobec 24,92 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka, prezentując wstępne dane.
Gamivo: Odnotowało 2,8 mln zł skorygowanego zysku netto w IV kw. 2024 r., a wynik EBITDA wyniósł 2,9 mln zł, podała spółka. Przychody w tym okresie wyniosły 5,6 mln zł. W całym 2024 roku przychody Grupy Gamivo osiągnęły 17,2 mln zł, zysk netto 5,5 mln zł, a wskaźnik EBITDA wzrósł o ponad 20% r/r, osiągając 7,4 mln zł.
Incuvo: Odnotowało 2,56 mln zł jednostkowej straty netto w 2024 r. wobec 3,03 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Movie Games: Zdecydowało o rozszerzeniu prowadzonego profilu działalności o produkcje w stylistyce 2D oraz low-poly, które będą realizowane wewnętrznymi zasobami kapitałowymi, podała spółka. Produkcje te – znajdujące się obecnie w fazie koncepcyjnej – będą skupiać się na określonych aspektach uniwersum czy mechaniki głównych tytułów „Drug Dealer Simulator” 1 i 2, podkreślono.
Ice Code Games: Zdecydował o dokonaniu odpisów aktualizacyjnych aktywa w łącznej kwocie 10,19 mln zł, podała spółka.
PCF Group: Zdecydowało o wznowieniu prac nad „Projektem Victoria” i planuje wydanie gry w formule early access w br., podała spółka.
Jujubee: Data premiery gry „Realpolitiks 3: Earth and Beyond” w pelnej wersji na platformę PC została ustalona na 24 kwietnia br., podało Jujubee. Podstawowa cena za grę została ustalona na 24,99 euuro/USD. Wydawcą gry jest Fulqrum Publishing.
Google Cloud: Nawiązał współpracę z gronem międzynarodowych firm gamingowych, wśród których jest polski startup ElevenLabs, podano w komunikacie.
Vivid Games: Zawarł list intencyjny dotyczący ustalenia wstępnych warunków oraz rozpoczęcia negocjacji co do zawarcia umowy zbycia praw do gry „Real Boxing 2”, podała spółka. Rozmowy prowadzone są z „uznaną i doświadczoną spółką zajmującą się produkcją i dystrybucją gier mobilnych, mającą siedzibę w USA”.
Boosteroid: Ogłosił uruchomienie nowego środowiska IT w Polsce, we współpracy z firmą Polcom, podała spółka. Planuje dalszą rozbudowę swojej infrastruktury w Polsce w latach 2025-2026.
Art Games Studio: Wartość przychodów netto ze sprzedaży i zrównanych z nimi spółki w 2024 r. wyniosła 1 074 400,12 zł, co oznacza spadek o 7,55% r/r. „Należy przy tym wskazać, iż przychody Spółki z tytułu samej sprzedaży produktów, tj. z pominięciem pozycji zmiany stanu produktów oraz przychodów netto ze sprzedaży towarów i materiałów, wyniosła 1 162 953,59 zł w 2024 r., przy 950.170,55 zł osiągniętych w 2023 r., a więc o 22,39% r/r więcej i wróciły do poziomu z 2022 roku” – czytamy w raporcie.
ECC Games: Spółka miała 467,05 tys. zł jednostkowej straty netto w 2024 r. wobec 1,02 mln zł straty rok wcześniej, przy przychodach odpowiednio: 1,98 mln zł wobec 4,41 mln zł rok wcześniej.
MegaPixel Studio: Odnotowało stratę EBITDA w wysokości 126 568,39 zł na koniec 2024 roku wobec straty EBITDA na poziomie 2 246 041,61 zł za 2023 rok. Przychody ze sprzedaży produktów zmalały o 56,21% r/r do 1 395 523,54 zł na koniec 2024 roku.
MegaPixel Studio: W 2025 roku planowana jest premiera „The House Of The Dead 2: Remake”, co według zarządu powinno pozytywnie wpłynąć na sytuację finansową spółki oraz jej płynność finansową w roku 2025 oraz latach kolejnych. Spółka dąży do osiągnięcia optymalizacji kosztowej w ramach działalności deweloperskiej, w tym prac nad tytułami gier „Front Mission 3: Remake” oraz „Panzer Dragoon II Zwei: Remake”.
Klabater: Przychody w 2024 roku były o 8,5% niższe niż w 2023 roku i wyniosły 3,85 mln zł. „Spadek dotyczy przede wszystkim gier wydawanych w modelu stricte publishingowym (współfinansowanie produkcji i marketingu tytułów zewnętrznych deweloperów). Z uwagi na odejście od tego modelu oraz starzejące się portfolio, przychody z tego obszaru systematycznie maleją. Naszą obecną aktywność koncentrujemy na portowaniu gier z PC na konsole, co pozwoliło utrzymać w segmencie porting wzrost w latach 2022-2024, a pomiędzy 2023 a 2024 rokiem – stabilizację wyników. W ciągu lat 2023–2024 wprowadziliśmy na rynek łącznie 12 nowych tytułów, w tym 5 w samym 2024 roku” – czytamy w raporcie.
Klabater: Spółka dysponuje środkami pieniężnymi w wysokości około 0,15 mln zł. „Biorąc pod uwagę średnie miesięczne zapotrzebowanie na gotówkę i zakładając, że Spółka nie pozyska wydawcy dla gry 'Crossroads Inn 2′ ani dodatkowego inwestora, produkcja gry w oparciu o aktualny zespół deweloperski będzie możliwa, ale będzie nadal odbywać się w oparciu znacznie ograniczone zasoby” – czytamy w raporcie.
VRFabric: Do dystrybucji cyfrowej trafiła gra „My Demon Wife VR” sprzedawana w sklepie cyfrowym SimFabric. Cena gry w sklepie wynosi 19,99 USD. Na chwilę obecną do oferty sklepu zostało dodanych łącznie 6 produktów spółki, przeznaczonych na trzy platformy (Viveport, Meta Rift, Meta Quest).
Play2Chill: „Wild West Pioneers” to kolejny wspólny projekt Toplitz Productions i EmpireCraft Studios – spółki, której udziałowcem jest Play2Chill. Premiera gry ma odbyć się w 2025 roku, a prace deweloperskie trwają już od sześciu miesięcy. Fabuła przeniesie graczy na dziki zachód, gdzie jako pionierzy będą budować, rozwijać oraz zaopatrywać swoje miasta. „Wild West Pioneers” jest oparta o silnik gry „Aztecs The Last Sun”, co pozwoliło szybko stworzyć projekt city builder/survival w realiach Dzikiego Zachodu.
7Levels: Podpisał z Meridiem Games z Hiszpanii umowę na wydanie gry „Kong: Survivor Instinct” w wersji pudełkowej, standardowej, na konsolę PlayStation 5 w Europie i na terenie Stanów Zjednoczonych. Strony ustaliły minimalną wysokość zamówienia jako 12 000 sztuk i cenę detaliczną gry na poziomie 34,99 euro.
Demolish Games: W roku 2025 planowane działania spółki to premiera gry „Demolish & Build 3” na platformie Xbox Series X/S i PlayStation 5 oraz prace koncepcyjne nad nową produkcją własną.
Detalion Games: Spółka miała 280,07 tys. zł jednostkowej straty netto w 2024 r. wobec 470,4 tys. zł straty rok wcześniej, przy przychodach odpowiednio: 22 tys. zł wobec 40 tys. zł rok wcześniej.
Live Motion Games: Zdecydowało o dokonaniu odpisu aktualizacyjnego wartości produkowanych gier, który wiąże się z utratą wartości aktywów. Odpisy dotyczą projektów gotowych, tj. „Chornobyl Liquidators” – kwota odpisu wyniosła 934 803,07 zł, „Gunslingers & Zombies” – kwota odpisu wyniosła 89 771,22 zł, Sapper – Defuse The Bomb Simulator” – kwota odpisu wyniosła 314 264,03 zł, „Bakery” – kwota odpisu wyniosła 165 464,30 zł oraz „Rescue Medic” – kwota odpisu wyniosła 29.970,28 zł. Całkowita wartość odpisu, tj. 1 534 272,90 zł, zostanie ujęta w jednostkowym sprawozdaniu finansowym spółki za rok 2024 w pozycji „Pozostałe koszty operacyjne”, a tym samym wpłynie na wysokość wykazanego wyniku finansowego oraz wartości zapasów.
Garage Monkeys: Spółka z grupy Phenomen Games podpisała umowę z Hypnotic Ants na produkcję i wydanie gry „Car Cleaner Simulator”. Jednocześnie Garage Monkeys zamierza stworzyć całe uniwersum motoryzacyjne wokół „Car Dealer Simulator”. Na jej zlecenie w minionym miesiącu Play2Chill rozpoczęło prace nad „Car Rental Simulator”.
RedDeer.Games: Deweloper i wydawca gier indie na Nintendo Switch ogłosił aktualizację 1.0.5 dla „My Cozy Room”, która zadebiutuje 20 marca.
Games Incubator: Gra „Police Shootout” została udostępniona na konsole PlayStation 5 i Xbox Series X|S.
Gaming: Rozwój sztucznej inteligencji coraz mocniej wpływa na świat gamingu i zmienia sposób, w jaki gracze doświadczają rozgrywki online. Coraz częściej na polu bitwy pojawiają się boty. O tym, jak powszechne jest to zjawisko, przekonujemy się z najnowszego badania na ponad 800 polskich graczach multiplayer przeprowadzonego na zlecenie World. Z badania wynika m.in., że: 8 na 10 Polaków grających w gry stwierdziło, że spotyka się z obecnością botów w grze, przy czym co trzeciemu często lub bardzo często, prawie połowa graczy, którzy mają za sobą doświadczenie gry z botami, oceniła je negatywnie, 66 proc. graczy uważa, że jest w stanie rozpoznać różnicę między botem a człowiekiem, boty spowodowały spadek częstotliwości grania u 42 proc. respondentów, 70% graczy uważa, że mechanizmy pomagające odróżnić ludzi od botów staną się wkrótce kluczowe.
Simfabric: Zwołano NWZ na 10 kwietnia br. w sprawie upoważnienia zarządu do podwyższenia kapitału zakładowego w drodze emisji akcji serii D z wyłączeniem prawa poboru.
Gaming: Wraz z postępem technologicznym, który napędza rozwój branży rozrywkowej, granica między iGamingiem a tradycyjnym gamingiem staje się coraz mniej wyraźna. Wprowadzenie mechanik przypominających hazard do gier wideo budzi istotne obawy. W miarę jak te dwa światy coraz bardziej się przenikają, kluczowe staje się rozwiązywanie tych kwestii oraz priorytetowe traktowanie zasad odpowiedzialnej rozgrywki, aby chronić użytkowników. iGaming od dawna kojarzony jest z tradycyjną rozrywką kasynową, jednak obecnie ewoluuje, czerpiąc elementy z gamingu. Rozbudowane narracje, interaktywne mechaniki i funkcje gamifikacji sprawiają, że doświadczenia hazardowe stają się bardziej angażujące. Jednocześnie rozwijamy narzędzia, które zwiększają bezpieczeństwo graczy, koncentrując się na odpowiedzialnej rozgrywce i ochronie użytkowników, wskazuje Tomasz Mogiła, country manager Playtech na Polskę, który podkreśla rosnące zbliżenie obu branż. Jednocześnie w mainstreamowym gamingu coraz częściej pojawiają się mechaniki przypominające hazard, zwłaszcza w modelach free-to-play, które zachęcają do wydawania pieniędzy na losowe nagrody w grze. W miarę jak gaming i iGaming coraz bardziej się przenikają, kluczowe jest zachowanie czujności wobec mechanik hazardopodobnych, które mogą prowadzić do nadmiernych wydatków i ryzykownych zachowań. Według niego, ważne jest wdrażanie zabezpieczeń chroniących graczy, jednocześnie oferując odpowiedzialną rozrywkę. Tylko w ten sposób możemy zapewnić, że ewolucja gamingu będzie korzystna zarówno dla graczy, jak i dla całej branży. „Integracja mechanik hazardopodobnych w grach wideo wymaga starannej analizy. Lootboxy i podobne modele mikropłatności są zaprojektowane tak, aby zachęcać do powtarzalnych wydatków, co może prowadzić do ryzykownych zachowań, zwłaszcza wśród młodszych graczy. W Playtech wierzymy, że odpowiedzialna cyfrowa rozrywka powinna zawsze obejmować mechanizmy ochronne dla użytkowników” – powiedział Mogiła. Playtech inwestuje w nowe technologie, takie jak sztuczna inteligencja, rzeczywistość wirtualna i blockchain, aby dostarczać coraz bardziej immersyjne doświadczenia. Integracja gamingu i iGamingu odzwierciedla zmieniające się oczekiwania konsumentów oraz kierunek, w którym zmierza cyfrowa rozrywka. „Gracze przestali rozróżniać gaming i iGaming – szukają emocjonujących, interaktywnych i satysfakcjonujących doświadczeń. Jako lider rynku, Playtech pomaga kształtować tę transformację, zapewniając, że innowacja, bezpieczeństwo i odpowiedzialna rozgrywka idą ze sobą w parze” – podsumował Mogiła.
Gaming: Według danych z raportu PMR Market Experts „Rynek gamingowy w Polsce 2024. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2024-2029”, największy udział w wydatkach na gry w Polsce mają gry mobilne, społecznościowe oraz przeglądarkowe (36%). Kluczowym czynnikiem stojącym za tą przewagą jest szeroka dostępność urządzeń mobilnych oraz powszechny dostęp do internetu. Na drugim miejscu znajdują się gry na PC (33%), a na trzecim – gry na konsole (30%). Wzrost popularności gier mobilnych wywołał również obawy, szczególnie w kontekście mechanik takich jak lootboxy, które przypominają gry losowe i wywołują debatę na temat potencjalnych regulacji.
Mighty Koi: Media gamingowe informują, że Grzegorz Rosiński – twórca „Thorgala” – wydał oświadczenie, iż ogłoszony projekt gry na podstawie jego komiksu miał być wielkim krokiem dla popularnej serii, a zamiast tego wywołał sporo chaosu. Rosiński wyraził żal, że komiks „Thorgal” znalazł się w centrum tak trudnej sytuacji i nieprzejrzystych działań studia. Liczy jednak, iż sprawa zostanie szybko wyjaśniona przez Mighty Koi. Media gamingowe informują, że „cieniem na działalności firmy kładą się nierealistyczne obietnice względem pracowników, nieprawdziwe informacje podawane potencjalnym inwestorom (w tym o zatrudnieniu weteranów z zespołów CD Projekt Red, Ubisoft, FromSoftware, Konami czy Wargaming) oraz problemy z płynnością finansową”.
Wargaming: „World of Tanks” ogłosiło współpracę z Banijay Rights – globalną gałęzią dystrybucyjną Banijay Entertainment, w ramach której prezentuje Specjalną Przepustkę Bitewną: Peaky Blinders, limitowane czasowo wydarzenie oparte na przebojowym serialu do 31 marca. Wprowadza ona zawartość związaną z Peaky Blinders, w tym z głównego bohatera tej uznanej produkcji – Tommy’ego Shelby’ego.
Games Incubator: Gra „Toilet Empire” została udostępniona na Steam.
Far From Home: Premiera pełnej wersji „Forever Skies” odbędzie się 14 kwietnia 2025 roku. Będzie to równoległa premiera na PC oraz konsolowa premiera na PlayStation5. Równocześnie ruszyły preordery gry na PlayStation5. Forever Skies od czerwca 2023 roku dostępne jest na Steam w formule early access. Na platformie tej nie zostały przewidziane preordery pełnej wersji, grę można jednak nabywać w dotychczasowy sposób, a więc zakupując early access, który 14 kwietnia 2025 roku zostanie najzwyczajniej rozbudowany do pełnej wersji. Warto dodać, że przez te blisko dwa lata early access Forever Skies zebrał na Steam 84% pozytywnych recenzji i trafił do ponad 250 tys. graczy.
RedDeer.Games: Ogłosił uruchomienie 1 kwietnia kampanii gry „Cottonville” na platformie Kickstarter.
Demolish Games: W trakcie realizacji przez spółkę są gry: „Airport Simulator” w wersji na PC – spółka pełni funkcję podmiotu finansującego produkcję i wydawcy; planowana premiera ma mieć miejsce w 2025 r.; „Airship Captain” – w wersji na PC; planowana premiera ma mieć miejsce w 2025 r. Przyszłe produkcje: „Demolish & Build 3” – w wersji na Xbox Series X/S i PlayStation 5 – port gry realizowany przez spółkę, podała firma w raporcie rocznym.
Gaming: Na pokazie Future Games Show prezentowane były materiały z m.in. „Cronos: The New Dawn” od Bloober Team (niebawem ma byc pokazany gameplay trailer, premiera w tym roku) i „The Alters” od 11 bit studios (bez daty premiery), PCF Group („Lost Rift” – dotychczas komunikowany jako „Project Victoria”); Gaming Factory (pokazał fragmenty gameplay „JDM: Japanese Drift Master”; potwierdzono datę premiery 21 maja na PC).
Electronic Arts: „MySims: Cozy Bundle”, zestaw zawierający odświeżone wersje gier „MySims” i „MySims Kingdom”, zadebiutował na PC.
11 bit studios: Uruchomił kampanię crowfundingową „The World of Frostpunk: Artbook and Anthology” na Kickstarterze. Cel zbiórki został osiągnięty w 8 minut.
Take IT Studio!: Gra „Electrician Simulator VR” została udostępniona na PlayStation VR2, Meta Quest, and SteamVR.
Źródło: ISBnews