Eurocash spodziewa się poprawy EBITDA grupy w IV kw. tego roku (wobec 242 mln zł w IV kw. 2020 r.), natomiast wynik netto za cały rok będzie ujemny (wobec 68 mln zł skonsolidowanego zysku netto w 2020 r.) z uwagi na odpis w kwocie 80 mln zł dokonany w II kw. br., poinformował ISBnews członek zarządu i dyrektor finansowy Jacek Owczarek.
„W zeszłym roku zysk netto całej grupy w IV kw. wyniósł ok. 55 mln zł, a narastająco po trzech kwartałach 2021 r. mamy 134 mln zł straty netto, na którą złożył się m.in. odpis na zamykane sklepy sieci Delikatesy Centrum, więc nawet jeśli w ostatnim kwartale br. poprawimy wynik netto r/r, to za cały rok wciąż będzie on ujemny” – powiedział Owczarek w rozmowie z ISBnews.
„Dokonaliśmy 80 mln zł odpisu w związku z zapowiedzianym zamknięciem 59 placówek. Ujemny wpływ tych sklepów na EBITDA w całym rok to ok. 17-19 mln zł, który nie powinien się powtórzyć w przyszłym roku, w związku z tym, że zamknięcia planujemy sfinalizować do końca tego roku” – dodał.
Podkreślił, że w segmencie Detal grupa odnotowuje bardzo dobre wyniki sklepów partnerskich i franczyzowych.
„Sklepy partnerskie miały wzrost sprzedaży LFL w III kw. 10,4% wobec 3,9% w ub.r. Sklepy franczyzowe są bardzo stabilne – odnotowały wzrost sprzedaży LFL o 1,3% wobec 1,4% przed rokiem, a sklepy własne mają ujemne dynamiki LFL: -2,6% wobec 7,6% w ub.r. Obserwujemy tu poprawę z punktu widzenia konsumenckiego. To, co jest warte podkreślenia to to, że mamy lepszą marżę brutto” – wskazał CFO.
Sprzedaż zewnętrzna zrealizowana przez Grupę Eurocash w segmencie detalicznym w III kwartale 2021 r. wyniosła 1,61 mld zł i była o ponad 2% wyższa r/r. Wynik EBITDA detalu wzrósł o 11% r/r do 85 mln zł.
Trzeci kwartał tego roku, podobnie jak pierwsze półrocze, był trudnym okresem dla małych sklepów, co znalazło odzwierciedlenie w spadku sprzedaży w hurtowniach Cash&Carry. Wyższą sprzedaż grupa osiągnęła natomiast w formacie Eurocash Dystrybucja, czyli w biznesie hurtowym skierowanym do większych sklepów.
Owczarek zwrócił uwagę na zróżnicowaną sytuację w tzw. małym formacie, o której świadczą dane Nielsena: w III kw. br. sprzedaż w sklepach do 40 m2 spadła o 6,4% r/r, w sklepach typu convenience (40-100m2) – wzrosła a 3,1% r/r, a w supermarketach – wzrosła o 2,4% r/r.
„Dobra wiadomość jest taka, że w październiku sprzedaż LFL w Cash&Carry była dodatnia, sprzedaż całej grupy także wzrosła. Wydaje mi się, że zaczynamy być beneficjentem niższej bazy, gdyż w ub. roku w listopadzie mieliśmy już lockdown – a w tym roku gospodarka pozostaje otwarta. W poprzednich kwartałach liczba transakcji w sklepach do 500 m2 była niższa r/r, a obecnie wraca na poziom historyczny. Można więc powiedzieć, że konsument powraca do nawyków zakupowych sprzed pandemii, co dobrze rokuje na IV kw.” – skomentował członek zarządu.
Zwrócił też uwagę na poprawę efektywności w segmencie Hurt – w III kw. br. EBITDA tego segmentu wzrosła o 2,5% r/r przy stabilnej sprzedaży.
„Generalnie poprawia się efektywność całego hurtu z dwóch powodów. Po pierwsze, szybciej rośnie nasz segment Eurocash Dystrybucja, nakierowany na większe sklepy. Zamawiają one większy asortyment, stąd możemy tam osiągać wyższe marże. Po drugie natomiast, jest to wynik dalszej digitalizacji. Mamy już 26 tys. sklepów na platformie elektronicznej eurocash.pl i w tym roku już 43% naszej sprzedaży hurtowej realizowane jest przez tę platformę wobec 31% rok temu. Jest to efektywniejszy i mniej kosztowny sposób sprzedaży” – skomentował Owczarek.
„Gdybyśmy prześledzili kwartalne wyniki hurtu, widać, że poprawiamy efektywność. Nie widzę sygnałów w otoczeniu, że coś się zmieni w najbliższym czasie. W detalu obserwowana jest trochę inna dynamika – zaczynamy zwiększać sprzedaż, a z drugiej strony ustabilizowaliśmy marżę. Uważam, że dzięki temu wynik EBITDA może się poprawić” – podsumował CFO.
Wynik EBITDA grupy wyniósł w I-III kw. br. 438,43 mln zł wobec 561,71 mln zł rok wcześniej, zaś marża EBITDA – odpowiednio: 2,26% wobec 2,94%.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją szybko zbywalnych produktów spożywczych, chemii gospodarczej, alkoholi i wyrobów tytoniowych. Oferuje także wsparcie marketingowe dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają około 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben, a także Kontigo oraz Koliber. Spółka jest notowana na GPW od 2005 r.
Źródło: ISBnews